25 August 2009

Daripada Mengata Lebih Baik Muhasabah

Hari ini, Penduduk Permatang Pasir akan memulakan tanggungjawab sebagai rakyat undi memilih pemimpin yang dikehendaki. Dalam Islam, pemilihan seseorang pemimpin merupakan satu perkara penting dan akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah SWT. Sebab itu, PAS selalu menasihatkan kepada umat Islam supaya memilih pemimpin yang benar-benar bersih, amanah dan berintegriti dalam menjalankan tugasan.

Modal yang digunakan dalam oleh Pihak pembangkang Pulau Pinang (UMNO lee tu) kali ini ialah menyerang Tuan Guru Mursyidul Am tentang isu Syurga dan Neraka. Sebelum ini, sibuk menyerang Dato’ Seri Anwar Ibrahim sebagai pengkhianat bangsa.

Berikut adalah transkrip penuh tentang ucapan tersebut yang penulis ambil dari Utusan :

Tiada sebab langsung orang Islam tolak Islam. Islam yang dibawa oleh UMNO ini Islam kacukan, Islam plastik. Macam duit palsu, ubat palsu, makanan palsu. Ini Islam palsu yang dibawa Umno.

Islam ini tidak boleh bawa ke akhirat. Tidak boleh bawa ke syurga. Dia boleh bawa dekat pintu kubur. Bertengkar atas muka tak habis-habis. Dengan melayu sendiri boleh bertengkar.”


Ucapan tersebut tidak ada salahnya. Bagi penulis isu yang hendak ditimbulkan tok guru bukan persoalan Syurga atau neraka. Isu yang ditimbulkan di situ ialah isu pengamalan Islam tulen dan Islam Palsu.


Persoalan syurga dan neraka sudah jelas dan diketahui. Kuasa untuk memasukkan seseorang ke dalam syurga dan neraka memang hak mutlak Allah SWT. Tetapi Allah telah meletakkan beberapa kriteria atau sifat jelas tentang ahli neraka atau ahli syurga.


Contohnya Allah SWT menyebut bahawa golongan munafik akan dimasukkan ke dalam neraka yang paling teruk. Allah juga memberikan makna dan sifat orang munafik melalui Al-Quran dan Hadis Nabi SAW.


Kriteria tersebut yang digunakan oleh para ulamak untuk memberi peringatan atau berita gembira kepada umat Islam.


persoalan yang ditimbulkan oleh Tok Guru ialah Islam palsu. Memang sesiapa yang memisahkan Islam atau mengjuzukkan Islam akan mendapat kemurkaan Allah SWT. Ini jelas disebut dalam surah Al-baqarah ayat 85.


sepatutnya Majlis Fatwa bukan hanya bincang kenyataan syurga dan neraka kerana itu kenyataan sampingan. Bahkan tidak payah bincang pun. Tapi bincang, betul atau tidak Umno menggunakan Islam secara menyeluruh atau secara berjuzu’.


Kalau betul, Umno/BN yang mewakili kerajaan Pusat itu perlu dinasihati tentang amaran Allah kepada sesiapa yang memalsukan perlaksanaan Islam. Pemalsuan bukan sekadar mengjuzu’kan Islam sahaja. Tetapi mendakwa bahawa melaksanakan Islam sepenuhnya padahal tidak laksanakan pun merupaka satu jenayah terhadap Allah SWT!.


Jadi nasihat yang dilontarkan oleh Mursyidul Am perlu dipandang secara positif. Nasihat tersebut bukan sebagai pemimpin politik, tetapi sebagai seorang ulamak yang berfikiran haraki. Kewajipan ulamak ialah menegur pemimpin dan rakyat.


Inilah yang patut di muhasabahkan oleh Umno. Panggil segera para ulamak untuk mengkaji pendekatan politik Umno dari pandangan Al-Quran dan sunnah. Betul atau tidak bahawa umno mengamalkan Islam sepenuhnya atau ISLAM PLASTIK.


Itu sahaja isunya. Tidak perlulah menyuruh Tok Guru Mursyidul bertaubat dan sebagainya. Tidak perlu menyusahkan Majlis Fatwa dan para mufti untuk mengeluarkan sebarang kenyataan tentang isu Syurga dan Neraka.


Kadang-kadang penulis cukup pelik dengan tingkah laku Majlis Fatwa Kebangsaan dan mufti. Bila timbul persoalan agama yang berkaitan pembangkang, kenyataan akhbar begitu cepat dikeluarkan. Contoh seperti isu sumpah saiful, Tuhan samseng, syurga neraka, amanat Hj. Hadi dan sebagainya.


Tapi apabila isu yang berkaitan dengan kerajaan seperti sambutan konsert tahun baru dan konsert merdeka, penerusan ISA, Pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris dalam Sains dan Matematik (PPSMI) didiamkan begitu sahaja.


Ini akan mencerminkan kepada umum bahawa Majlis Fatwa Kebangsaan hanya menjadi alat kepada kerajaan dan bukan untuk rakyat.


Harap Umno dapat bermuhasabah terhadap nasihat Tuan Guru Mursyidul Am PAS tentang pengamalan dan penghayatan Islam dalam negara.


PAS telah mencuba sedaya-upaya untuk mengamalkan Islam terhadap negeri yang diperintah samada Kelantan dan Kedah. Walaupun tidak menyeluruh, tetapi percubaan demi percubaan dilakukan untuk disyumulkan perlaksanaan tersebut.


www.attakiri.blogspot.com


Bekerja Untuk ISLAM...

No comments: