11 April 2011

Dia adalah pakaianmu...

Semenjak blog "bekerja untuk Islam" diwujudkan, penulis tidak pernah mencoretkan tulisan berbentuk kekeluargaan. Pernah mencuba, tetapi tidak dapat diteruskan. Mungkin kerana malu dengan diri sendiri untuk menulis berkenaan dengan kekeluargaan, atau mungkin penulis merasa pembaca boleh tengok tulisan yang lebih baik tentang motivasi kekeluargaan.

Seorang sahabat pernah memberi pesanan kepada penulis dua hari sebelum mendirikan rumah tangga. Antara pesanannya ialah apabila mendirikan rumah tangga, jangan terlampau mengharapkan kesempurnaan daripada isteri dan jangan terkejut jika our expectation begitu tersasar daripada realiti yang ada.

Pernah diceritakan kepada penulis, bagaimana sepasang kekasih pernah bercinta sampai 12 tahun, bermula dari sekolah menengah sehingga menyambung pengajian ke luar negara. Tetapi, perkahwinan yang dilangsungkan hanya kekal selama 6 bulan sahaja.

Isteri penulis pernah menceritakan apa yang didengar daripada radio Ikim.fm dalam slot motivasi kekeluargaan antara lain menyebut bahawa si isteri jangan menunjukkan kepada suami bahawa dia mampu melakukan segala-galanya di awal perkahwinan bermula daripada memasak, mengemas rumah dan membasuh kain. Ini akan membuatkan si suami tidak akan membantu isterinya dengan anggapan isteri tidak memerlukan pertolongannya. Padahnya apabila mereka mempunyai anak, suami masih lagi mempunyai anggapan yang sama ataupun berkemungkinan si suami tidak pandai dalam urusan dalam rumah. Akhirnya segala kerja dalam rumah dilakukan oleh isteri sahaja tanpa mendapat bantuan suami.

Penjelasan tentang erti perkahwinan dalam Islam cukup baik. Islam tidak pernah menganggap isteri sebagai orang gaji yang kerjanya mengemas rumah, membasuh kain dan memasak. tetapi Islam menganggap isteri seperti pakaian yang saling lengkap melengkapi antara satu sama lain.

Seorang suami akan menyembunyikan sebanyak mungkin kecacatan pada pakaian sendiri supaya tidak dilihat oleh orang lain. Bahkan pakaian yang lama tetap akan dijaga supaya tidak dilihat sebagai usang dan lama khususnya pakaian kerja.

Penulis pernah mendengar cerita bahawa seorang ulamak sebelum menceraikan isterinya pernah ditanya, "kenapa tuan ingin menceraikan isteri",

Jawab ulamak tersebut " dia adalah pakaianku, aku tidak akan menceritakan kepada umum keburukan pakaianku".

Selepas ulamak tersebut menceraikan isterinya, lantas ditanya "Kenapa Tuan menceraikan isteri Tuan".

Jawab ulamak tersebut " dia sudah tidak ada kena mengena denganku, kenapa mesti aku menceritakan keburukannya".

Ini menunjukkan bahawa aib isteri atau aib suami mesti disimpan sampai bila-bila. sama ada ketika masih dalam ikatan ataupun tidak.

Seorang sahabat yang lain pernah memberi nasihat kekeluargaan kepada penulis antara lain menyebut bahawa kunci kebahagian suami isteri adalah berterus terang. Jangan sembunyikan jika ada perkara yang tidak berpuas hati. Lebih baik berterus terang daripada menyembunyikan sesuatu perkara sampai membengkak dan dihamburkan sekaligus apabila kebencian memuncak. Ini memungkinkan perhubungan boleh menemui titik pengakhiran.

Pesanan-pesanan ini penulis amalkan ketika menjalani rumah tangga dan pesanan ini penulis perturunkan kepada sahabat-sahabat yang ingin mendirikan rumah tangga.

Penekanan Islam tentang konsep hubungan suami isteri dengan ungkapan Isteri adalah pakaian suami dan suami adalah pakaian isteri menandakan bahawa isteri bukan berdarjat rendah berbanding suami. bahkan perlantikan suami sebagai ketua keluarga bagi memudahkan keputusan dijalankan tanpa mengetepikan perbincangan dalam urusan kekeluargaan.

Oleh itu, berikan penjelasan kepada isteri dalam setiap tindak tanduk yang boleh mencurigakan isteri. Jika anda seorang pejuang, fahamkan isteri tentang erti perjuangan supaya si isteri mampu memberi pengorbanan dan kerjasama dengan sebaik mungkin.

Teguran yang dilakukan kepada isteri sama ada secara biasa atau dengan sedikit meninggi hendaklah dilakukan dengan tujuan untuk membetulkan keadaan dan bukan dalam keadaan untuk menunjukkan "kuasa" seolah-olah suami tahu segala-galanya. Sebab itu, penulis cukup tension dan jelek jika mendengar seseorang suami menegur isteri dengan menengking di hadapan ibu mertua atau di depan orang lain seolah-olah akulah yang pandai menjaga isteri.

Tidakkah si suami terfikir tentang perasaan isteri ketika teguran itu dibuat seolah-olah memalukan isteri di hadapan ibunya sendiri atau orang lain. bagaimana perasaan ibu isteri tersebut seolah-olah mengambarkan bahawa si ibu tidak pandai mendidik anaknya sendiri.

Teguran diberi adalah untuk didengari dan diikuti, bukannya untuk menunjuk "kuasa" hebatnya sang suami.

Berterus teranglah dengan isteri apabila ada sesuatu yang tidak disukai. Jangan berlakon di depan suami atau isteri kononnya diri ini sempurnya. Jika tahu ada kekurangan dalam diri, bersedialah untuk membetulkan dari semasa ke semasa. kerana manusia dilahirkan bukan dalam keadaan sempurna.

Sabda Nabi SAW :

خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ وَأَنَا خَيْرُكُمْ لِأَهْلِي

Maksudnya : Sebaik-baik kamu adalah orang yang paling baik dengan isterinya. Dan aku adalah orang yang paling baik terhadap isteriku ( Hadis direkod oleh Imam Tirmizi )

Hormatilah isteri kerana ia adalah pakaianmu....

Kelihatan mama begitu tekun melayan telatah Asiah dan Khaulah (singkatannya Asilah)


Tulisan ini ditujukan khas buat isteriku ummu Asilah sempena ulang tahun perkahwinan yang ke 4. Terima kasih buat mama yang sedia menerima Abi seadanya...


Tarikh 12 April 2007 adalah tarikh yang paling berharga...

www.attakiri.blogspot.com

...Bekerja Untuk ISLAM...

(Kg. Teras Jernang; 9.16 petang)

5 comments:

luzclarita said...

Salam

Tahniah Ust..

Semoga semangat perjuangan itu kekal selamanya demi Islam & keluarga tercinta...

:)

Zulhimi Attakiri said...

Terima kasih

Mrs Nabila Ridzuan said...

salam ustaz,nice article..mohon share yer,,,

Zulhimi Attakiri said...

terima kasih..silakan

Pencinta Islam said...

syukran ustazzz...artikel yg menarik :D