Menulis tentang aqidah dalam bentuk penulisan yang ringan dan santai agak sukar. Pun begitu, penulis cuba supaya penulisan tentang aqidah mudah difahami secara jelas. Dr.Abd Rahman Mahmood, salah seorang pensyarah aqidah di UKM pernah menyebut bahawa semua perkara yang berkaitan dengan aqidah adalah boleh diterima dengan akal.
Ini bermakna segala keraguan dalam aqidah boleh dijawab dengan syarat umat Islam sanggup belajar tentang aqidah. bahkan menjadi fardu ain kepada umat Islam untuk belajar tentan rukun Iman supaya mengelak daripada taqlid buta. sebab ulamak mengharamkan taqlid dalam aqidah.
Antara perkara asas dalam aqidah ialah beriman kepada Allah, tuhan yang esa. Inilah antara perkara asas yang diajar oleh Rasulullah SAW ketika memulakan dakwah di Mekah selepas dilantik menjadi Nabi dan Rasul.
Keimanan boleh diterjemahkan sebagai percaya. kepercayaan kepada kewujudan Allah sebagai tuhan penting kerana apabila keyakinan itu wujud, barulah segala arahan dan larangan dapat dilaksanakan dengan penuh hati dan yakin. ibarat seorang pekerja terus tekun bekerja di sebuah syarikat kerana percaya syarikat tersebut kukuh dan mampu membayar gaji pekerja tersebut.
Islam mengajar manusia bagaimana hendak menyakini kewujudan Allah melalui kesan penciptaanNya yang dapat dilihat sekeliling sama ada kejadian alam dan kejadian manusia sendiri. Bahkan segala bentuk kesan kekuasaan ini juga sebagai tanda bahawa sebagaimana Allah mampu menciptakan alam ini yang melebar setiap hari, begitu juga manusia perlu menyakini bahawa manusia boleh dibangkitkan selepas mati.
Ini kerana, Kalau Allah mampu mengcipta manusia daripada setitis mani yang sedikit, apatah sangat dengan menghidupkan orang yang telah dicabut rohnya atau mengcantumkan kembali tulang yang telah hancur. Inilah yang disebut oleh Allah dalam Surah Yaasin, ayat 81-83
Maksudnya : Tidakkah diakui dan tidakkah dipercayai bahawa tuhan yang telah menciptakan langit dan bumi (yang demikian besarnya) - berkuasa menciptakan semula manusia sebagaimana ia menciptakan mereka dahulu? ya! diakui dan dipercayai berkuasa! dan Dialah Pencipta yang tiada bandinganNya lagi yang maha mengetahui. Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Ia menghendaki sesuatu hanya Ia berfirman kepada (hakikat) benda itu : "jadilah engkau". maka ia terus menjadi. Oleh itu akuilah kesucian Allah, tuhan yang memiliki dan menguasai tiap-tiap sesuatu dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan
Percaya kepada Allah akan mengaitkan kepada kepercayaan kewujudan Hari Akhirat, Percaya kepada kewujudan hari Akhirat akan mengaitkan kepercayaan kewujudan dosa dan pahala. Kepercayaan kepada dosa dan pahala akan membawa kepada konsep pengawasan kendiri yang mampu mengawal mengawal manusia daripada melakukan perkara yang dilarang oleh Allah SWT walaupun tanpa pengawasan penguatkuasa.
Namun dalam masa yang sama tidak dinafikan peranan syaitan yang menyebabkan manusia kerap tergelincir dari pergerakan. Tetapi, peluang taubat kepada Allah masih terus di buka.
Manusia secara fitrah mengakui kewujudan Allah. Gambaran Al-Quran menceritakan bagaimana apabila manusia berada dalam keadaan yang cukup getir, pasti sebutan Allah akan terpacul dari mulut mereka.
Ini dijelaskan dalam surah Al-Isra' ayat 67
Namun dalam masa yang sama tidak dinafikan peranan syaitan yang menyebabkan manusia kerap tergelincir dari pergerakan. Tetapi, peluang taubat kepada Allah masih terus di buka.
Manusia secara fitrah mengakui kewujudan Allah. Gambaran Al-Quran menceritakan bagaimana apabila manusia berada dalam keadaan yang cukup getir, pasti sebutan Allah akan terpacul dari mulut mereka.
Ini dijelaskan dalam surah Al-Isra' ayat 67
Maksudnya : Dan apabila kamu terkena bahaya di laut (pada saat itu) hilang lenyaplah (dari ingatan kamu) makhluk-makhluk yang kamu seru selain dari Allah ; maka apabila Allah selamatkan kamu ke darat, kamu berpaling tadah (tidak mengingatiNya) ; dan memanglah manusia itu sentiasa kufur (akan nikmat-nikmat Allah)
Perumpamaan Al-Quran tentang musibah di lautan menunjukkan bahawa ketika itu, manusia memang tidak mampu bergantung kepada sesiapa pun samada manusia itu kaya, gagah, ramai pengikut, pemimpin dan sebagainya. Ketika itu, secara automatik, manusia pasti akan berdoa kepada Allah.
Pun begitu, memahami aqidah dengan fitrah dalaman tidak mengcukupi, ia perlu dilengkapkan dengan pemahaman ilmu agama yang diasaskan dengan asas yang Al-Quran dan hadis.
Perumpamaan Al-Quran tentang musibah di lautan menunjukkan bahawa ketika itu, manusia memang tidak mampu bergantung kepada sesiapa pun samada manusia itu kaya, gagah, ramai pengikut, pemimpin dan sebagainya. Ketika itu, secara automatik, manusia pasti akan berdoa kepada Allah.
Pun begitu, memahami aqidah dengan fitrah dalaman tidak mengcukupi, ia perlu dilengkapkan dengan pemahaman ilmu agama yang diasaskan dengan asas yang Al-Quran dan hadis.
Walaupun Aqidah Islam dapat diterangkan secara rasional dan menepati akal manusia, namun masih terdapat manusia yang terus menerus sombong daripada menerima pemahaman aqidah ini.
Allah SWT telah menyebut satu kisah bagaimana terdapat dua orang sahabat yang kaya dan mempunyai sumber pendapatan daripada hasil kebun masing-masing. Kebun-kebun tersebut begitu subur dan cantik. Bahkan setiap kebun itu, terdapat aliran sungai yang menggambarkan betapa suburnya kebun-kebun itu. Namun salah seorang daripada mereka sombong dengan sebab harta yang dimiliki lebih banyak dan mempunyai pengikut yang lebih ramai daripada sahabatnya. Kesombongannya bukan sekadar itu sahaja, bahkan sombongnya sehingga mula tidak mempercayai kewujudan hari akhirat. ( rujuk Surah Al-Kahfi ; 32 - 40)
Allah SWT telah menyebut satu kisah bagaimana terdapat dua orang sahabat yang kaya dan mempunyai sumber pendapatan daripada hasil kebun masing-masing. Kebun-kebun tersebut begitu subur dan cantik. Bahkan setiap kebun itu, terdapat aliran sungai yang menggambarkan betapa suburnya kebun-kebun itu. Namun salah seorang daripada mereka sombong dengan sebab harta yang dimiliki lebih banyak dan mempunyai pengikut yang lebih ramai daripada sahabatnya. Kesombongannya bukan sekadar itu sahaja, bahkan sombongnya sehingga mula tidak mempercayai kewujudan hari akhirat. ( rujuk Surah Al-Kahfi ; 32 - 40)
Harta, pengikut dan kuasa antara salah satu penyebab kepada sombongnya manusia daripada menerima arahan Allah. Firaun, Namrud, Abu Lahab dan seteru Allah yang lain menentang nabi-nabi yang diutuskan dengan sebab sombong dan bukan dengan sebab tidak memahami. Bahkan Nabi-nabi datang dengan membawa hujjah yang jelas, tetapi mereka terus sombong daripada menerima hakikat kebenaran itu.
Jadi, lebih baik kita berhati-hati dalam perkara ini. Pun begitu, bukan bermakna Islam mengharamkan mengumpulkan kekayaan dan mengambil ramai pekerja. Cuma sentiasa menganggap bahawa segala kurniaan adalah amanah, dan gunakanlah amanah itu dengan sebaik-baiknya.
Seseorang itu telah dianggap amanah dalam harta apabila sumber harta dijana secara halal, zakat dikeluarkan, tidak menipu dalam perniagaan dan segala perkara yang termaktub dalam perbincangan syariah.
Jadi, lebih baik kita berhati-hati dalam perkara ini. Pun begitu, bukan bermakna Islam mengharamkan mengumpulkan kekayaan dan mengambil ramai pekerja. Cuma sentiasa menganggap bahawa segala kurniaan adalah amanah, dan gunakanlah amanah itu dengan sebaik-baiknya.
Seseorang itu telah dianggap amanah dalam harta apabila sumber harta dijana secara halal, zakat dikeluarkan, tidak menipu dalam perniagaan dan segala perkara yang termaktub dalam perbincangan syariah.
Peringatan ini sebagai satu pesanan untuk manusia lebih berhati-hati. Jauhkan diri daripada sombong menerima peringatan walau sehebat manapun kita.
Maksudnya : Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong kerana sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembusi bumi dan engkau tidak akan dapat menyamai setinggi gunung-ganang. Tiap-tiap satu perintah itu, menyalahinya adalah kejahatan yang dibenci disisi tuhanmu
www.attakiri.blogspot.com
...Bekerja Untuk ISLAM...
(Seri Kembangan; 5.50 petang)
No comments:
Post a Comment