15 April 2011

فإذا عزمت فتوكل على الله

Rasulullah SAW begitu hebat berdoa dalam peperangan Badar sambil ditemani oleh Abu Bakar RA untuk menjaga keselamatan Baginda. Rasulullah SAW mengangkat tangan berdoa dan merayu supaya diberikan kemenangan dalam menentang Musyrikin Mekah di Medan Badar.

Doa Nabi dipanjatkan selepas Nabi merancang strategi dan menghantar tentera Islam ke medan perang. Walaupun dalam bilangan yang sedikit dan kelengkapan yang sangat minimun, Nabi berusaha untuk mempertahankan Islam selepas diizinkan oleh Allah untuk berperang.

Nabi tidak pernah berdoa tanpa berusaha. dan tidak pula berusaha tanpa berdoa.Usaha dilakukan seoptimun mungkin mengikut kemampuan yang ada. Selebihnya diserahkan kepada Allah SWT.

Inilah yang diamalkan oleh gerakan Islam PAS dalam menempuh setiap ujian dan pilihanraya. Memang tidak dinafikan, kekuatan PAS begitu kurang berbanding pihak lawan, Kewangan PAS begitu sedikit berbanding dana pihak lawan. Tetapi PAS yakin dengan firman Allah SWT dalam surah Al-Baqarah ; 249

Maksudnya : Berkata pula orang-orang yang yakin bahawa mereka akan menemui Allah :" Berapa banyak (yang pernah terjadi), golongan yang sedikit berjaya menewaskan golongan yang ramai dengan izin Allah; dan Allah (sentiasa) bersama-sama dengan orang-orang yang sabar"

Tuan Guru Dato' Seri Presiden selalu menyebut dalam setiap ceramah dan kuliah, tiada kerajaan dan bangsa yang kekal kecuali kerajaan Allah SWT. Kenyataan ini adalah dirujuk kepada

Oleh itu, bagi sesiapa yang tidak pergi berkempen secara langsung di Sarawak, gunakan senjata yang paling ampuh iaitu sama-samalah bermunajat dan berdoa kepada Allah supaya diberikan kekuatan dan kemenangan oleh Allah untuk PAS dan Pakatan Rakyat. Dalam masa yang sama, petugas di sana juga perlu sama-sama berdoa.

Tuan Guru Presiden sedang berdoa ketika di Galas

Sesungguhnya kita telah berusaha seoptimun mungkin. Hampir kesemua tempat telah diziarahi dan disantuni. Segala bentuk perancangan dan kelebihan PAS telah disampaikan. Berbaki ialah berdoa kepada Allah SWT.

Dengan itu, marilah sama-sama menyahut seruan Pimpinan PAS supaya terus bermunajat sama ada bersendirian atau berjemaah.

Semoga kawasan yang ditandingi PAS mendapat kemenangan atau sokongan kepada PAS meningkat daripada Rakyat Sarawak.

Sesungguhnya PAS mempunyai Produk yang terbaik kerana Islam menjadi asas pergerakan dan perjuangan.

Maksudnya : Kemudia apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat untuk membuat sesuatu), maka bertawakkallah kepada Allah, Sesungguh Allah mengasihi orang-orang yang bertawakkal kepadaNya.

Seorang Sahabat Nabi SAW pernah bertanya :

يا رسول الله أرسل راحلتي و أتوكل ؟ فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم : بل قيدها و توكل

Maksudnya : Ya Rasulullah, adakah aku perlu melepaskan kenderaanku dan aku bertawakkal, Jawab Nabi SAW : Bahkan kamu mesti mengikatnya kemudian baru bertawakkal (Hadis riwayat Al-Hakim, Az-Zahabi menyebut sanadnya Baik).

Kemenangan dan kekalahan terletak dalam kuasa Allah. HambaNya hanya berusaha

www.attakiri.blogspot.com

...Bekerja Untuk ISLAM...

(11.30 pagi ; Seri Kembangan)

No comments: