18 April 2011

Umur Semakin Tua, Masa Semakin Suntuk

"Selamat menempuh hari tua", ini antara ucapan yang biasa penulis ucapkan kepada sahabat-sahabat yang menyambut hari lahir. Erm..sememangnya manusia semakin tua dari hari ke hari, dari semasa ke semasa. Harap yang dapat ucapan begitu dari penulis, jangan kecil hati. Penulis memang suka bagi ucapan yang agak berbeza sikit.

Nabi SAW pernah bersabda :

Maksudnya : Sesiapa yang mengajak kepada petunjuk (amal yang baik), dia akan mendapat ganjaran (pahala dan sama) sebanyak pahala orang-orang yang mengikuti (petunjuk dan amal kebaikan itu) dengan tidak mengurangi sedikit pun ganjaran yang didapati daripada pahala-pahala orang mengikutinya. dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak ke jalan kesesatan (amalan buruk), dia akan menanggung dosa sebanyak mana dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa yang didapati daripada dosa-dosa orang mengikutinya. (hadis direkod oleh Muslim)

Perbuatan yang baik dalam Islam sungguh mudah. Segala perkara yang harus dan diniatkan kerana Allah, pasti akan mendapat pahala. sementara perkara dosa ialah perkara yang dilarang dalam Al-Quran dan Sunnah.

Teringat satu perbualan dengan Dr. Khazani Abdullah CEO Significant Technologies Sdn. Bhd antara lain menyebut " antara kelemahan seorang lulusan agama, ialah kelemahan dalam merancang untuk akan datang, apa yang akan jadi pada dirinya pada masa akan datang, adakah seorang lulusan agama ini cukup sekadar menjadi penceramah bebas yang glamour, macam mana, apabila seorang ustaz ini tua dan tidak glamour lagi?"

Penulis mengambil positif terhadap nasihat yang dilontarkan. Apa yang beliau maksudkan ialah keperluan seorang lulusan agama memberi sumbangan dalam bentuk yang kekal dan digunapakai.

Sumbangan yang kekal mungkin dalam bentuk penulisan dan kajian yang boleh digunapakai oleh pembaca atau pembinaan sistem yang di ambil daripada Al-Quran dan aplikasikan dalam bentuk semasa tanpa menjejaskan maksud asal penafsiran daripada Al-Quran dan sunnah.

Ulamak silam telah meninggalkan khazanah yang begitu berharga yang masih dijadikan rujukan sehingga kini.

Sistem ekonomi Islam boleh menjadi sebagai contoh. Islam datang dengan pakej yang lengkap. Yang berbaki kepada umat Islam khususnya lepasan agama, bagaimana nak menterjemahkan dalam bentuk semasa dan boleh digunapakai.

Ini bermakna, kalau seorang lulusan agama perlu menambah kemahiran dalam bidang yang lain bagi memastikan dia mampu mengetengahkan kesempurnaan sistem Islam, maka dia perlu belajar.

Kalau minat dalam pengurusan pentadbiran dan kepimpinan, semestinya seorang lulusan agama perlu menambah faham terhadap sistem pentadbiran semasa dan segala bentuk kualiti dalam pengurusan yang ada dalam pasaran semasa. Ini untuk memudahkan seseorang mengupas kelebihan dan keistimewaan yang dalam Islamic Management & Administration.

Termasuk juga keperluan untuk terlibat secara teori dan praktikal.

Nasihat-nasihat yang diberikan, penulis akan cuba untuk mengarap semampu mungkin walaupun dalam keadaan yang payah didisiplinkan.

Sekurang-kurangnya, penulis berharap mampu meninggalkan satu ikutan yang baik yang mampu diikuti dan menjadi seakan-akan pencen yang berterusan apabila diri ini tidak lagi berada di dunia ini,.

Tulisan ini sekadar untuk memberi semangat baru kepada penulis supaya lebih berdisiplin dalam merencanakan segala perancangan

Umur semakin tua, masa semakin suntuk

(Sambutan Hari Lahir di Pejabat..Terima kasih sahabat-sahabat ;D)

Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang mengucapkan selamat hari lahir kepada penulis dalam laman sosial Facebook. Mujur ada facebook :D.

www.attakiri.blogspot.com

...Bekerja untuk ISLAM...

(Seri Kembangan ; 2.12 petang)

No comments: