21 April 2011

PAS ; Gerakan Islam ( Pandangan balas kenyataan Prof. Dr. Aziz)

Sudah 2-3 hari penulis hendak menulis tajuk ini, berkebetulan ketika kawasan Bukit Bintang mencalonkan YB Dato' Husam sebagai Presiden baru-baru ini. 2 hari lepas pula, keluar statement dari Prof. Dr. Aziz Bari tentang Presiden PAS menjadi liabiliti kepada Pakatan Rakyat. Tuan Guru Musyidul Am dan DPPWP pun telah menjawab kenyataan kenyataan tersebut.

Apabila menyebut tentang liabiliti, penulis teringat kepada satu kajian survey berkenaan dengan persepsi masyarakat terhadap kepimpinan Dato' Seri Anwar dan PKR yang dijalankan oleh Universiti Malaya (Sila klik sini).

Laporan itu menunjukkan bahawa pelbagai krisis yang berlaku dalam PKR samada isu keluar parti beramai-ramai, lompat parti dan sebagainya menjejaskan keyakinan pengundi terhadap PKR. Hasil kajian ini cukup membimbangkan parti komponen yang lain. Isu ini juga memperlihatkan ketidakmampuan Dato' Seri Anwar Ibrahim mengendalikan karenah dalaman parti sendiri. Dalam hal ini, Kenapa Prof. Dr. Aziz tidak mengeluarkan kenyataan bahawa DSAI dan PKR menjadi liabiliti kepada Pakatan sebagaimana pernah dikeluarkan kenyataan bahawa Tuan Guru Presiden lemah kerana tidak mampu selesaikan krisis yang berlaku antara Pesuruhjaya PAS Selangor dengan YB Khalid Samad.!

Bagi penulis, PAS sentiasa terbuka untuk kritikan kerana antara tugasan PAS ialah bergerak sebagai parti politik yang memerlukan sokongan ramai. Namun kritikan yang dilontarkan perlu mempunyai fakta yang jelas supaya PAS boleh membuat pembaharuan. Penulis lebih suka mendengar kritikan daripaa Dr. Abu Hassan Hasbullah yang jelas berfakta dan boleh diterima pakai. Ini yang membantu PAS untuk meningkatkan lagi.

Ini berbeza dengan kenyataan Prof. Dr. Aziz Bari yang lebih dilihat sekadar sentimen-sentimen tertentu tanpa fakta bahkan bersalahan dengan fakta.!

Fakta-fakta terkini menunjukkan bahawa PAS telah mendapat peningkatan terkini terhadap undi melayu (sila klik sini). Cuma peningkatan tersebut masih belum membuatkan calon PAS mencapai kemenangan.

Dalam isu liabiliti juga, penulis bersetuju dengan kenyataan Mursyidul Am bahawa PAS mempunyai asas tersendiri dalam menaikkan dan menurunkan pemimpin. Sekadar tidak memenangan kerusi pilihanraya bukan satu asas yang kukuh untuk turun dari jawatan.

Bahkan PAS bergerak atas tiga pecahan mesti mempunyai kewibawaan dalam ketiga-tiga cabang ini. Pemimpin atasan PAS bukan sahaja perlu lincah berpolitik, tapi hebat dalam dakwah dan kejap dalam agenda tarbiyyah. ini antara requirement diletakkan dalam piawaian untuk memilih pemimpin dalam PAS. Walaupun piawaian ini tidak diletak secara bertulis, tetapi perkara ini difahami oleh perwakilan-perwakilan secara semulajadi.

Pun begitu, penulis tetap berterima kasih kepada prof. Dr. Aziz Bari atas kritikan walaupun dengan fakta yang SILAP tetapi telah memperlihatkan kebersamaan dengan Mursyidul Am dengan Tuan Guru Presiden yang sebelum ini pernah dilihat seakan-akan berlaku pertentangan dengan kedua-dua Tok Guru ini.

(Kelihatan dua Tok Guru sedang membincangkan sesuatu)

Sedutan kenyataan Tuan Guru Presiden : Bagi jawatan presiden sendiri, jika ada pencalonan oleh pemimpin lain untuk menentang saya, saya sendiri mengalu-alukannya kerana saya pun bukan untuk menjadi pemimpin selamanya. Sebaliknya saya sendiri pun dah semakin berumur dan memang memerlukan barisan pelapis. sedutan penuh boleh dilihat di sini.

www.attakiri.blogspot.com

...Bekerja Untuk ISLAM...

(Kg.Teras Jernang ; 9.45 pagi)

No comments: