04 December 2009

Teguran itu perlu..tapi

Seminar Pemerkasaan Parti baru-baru ini berlangsung dengan begitu harmoni tanpa ada peristiwa diluar jangkaan. walaupun pada permulaannya agak hangat, tapi kehangatan tersebut berakhir dengan semangat ukhuwwah untuk bersama-sama melihat PAS terus cemerlang dengan prinsip dan dasar perjuangan Islam.

Seminar ini juga memperlihatkan kehebatan perwakilan melontarkan pandangan, cadangan dan kritikan membina buat para pimpinan-pimpinan. Ini membuktikan perwakilan bukanlah seorang yang menyucikan pemimpin tetapi menghormati pemimpin.

ketaatan kepada pimpinan diberikan selagi mana pemimpin masih bergerak atas landasan Islam. apabila pemimpin terpesong, teguran akan diberikan terus menerus tanpa mengenal penat dan lelah. inilah dia keistimewaan ahli PAS yang terus istiqamah dengan perjuangan parti.

walaupun hari ini, ramai yang mempersoalkan isu Thiqah dan wala' yang dianggap semakin tidak relevan kononya akan menyekat demokrasi dalam parti. sebenarnya, dakwaan sebegini memperlihatkan ketidakfahaman maksud thiqah dan wala' itu sendiri. thiqah dan wala' bukan bermakna menyucikan pimpinan dari sebarang kesalahan dan kritikan. thiqah dan wala' ialah memberi kepercayaan kepada pimpinan untuk merancang dan bertindak demi kepentingan parti yang juga merupakan kepentingan Islam.

kritikan dan pandangan boleh diberikan melalui saluran dan cara yang betul. kalau ahli PAS ingin membetulkan kepimpinan. kritikan yang diberikan mestilah berfakta dan membina. bukannya kritikan yang penuh dengan emosi, membabi buta dan tanpa fakta.

selain daripada saluran parti melalui mesyuarat Agung dan muktamar. penulis berpandangan ahli PAS boleh menggunakan sepenuhnya blog-blog pimpinan yang ada untuk menegur dan memberi cadangan secara terus kepada pimpinan untuk dibawa kepada perbincangan. tetapi dengan syarat, pemberi komen mesti bertanggungjawab atas komentar tersebut. lebih-lebih lagi sekarang, Presiden PAS juga telah membuka akaun Facebook. jadi gunakan peluang yang ada untuk bertanya, memohon penjelasan, memberi pandangan dan sebagainya.

isu wala' bukannya isu dalam gerakan Islam sahaja. bahkan mana-mana organisasi yang ada pun mewajibkan ahli memberi kepatuhan kepada pimpinan untuk merancang dan bertindak. kalau isu ini diketepikan begitu sahaja. mana-mana organisasipun pasti hancur. jadi jangan pandang perkataan wala' itu menggerunkan. pandang wala' itu sebagai mekanisma pengukuhan organisasi.

Perkembangan blog pada awalnya begitu menguntungkan politik pembangkan dengan tersebarnya pelbagai maklumat tentang kebokrokan kerajaan Barisan Nasional (BN). lebih-lebih media arus perdana terlampau menganaktirikan berita yang merugikan pemerintah.

Pun begitu, blog juga boleh menimbulkan kenegatifan kepada PAS apabila digunakan untuk memenangkan ahli politik tertentu, menjatuhkan ahli politik tertentu, menaikkan ahli politik tertentu dan sebagainya. ini semua kesan daripada terlampau suka berpolitik dalam PAS.

Penulis selalu sebutkan bahawa PAS ialah parti politik. Dalam masa yang sama PAS juga ialah Gerakan Dakwah dan Tarbiyyah. Dalam politik PAS, ada dakwah dan Tarbiyyah, Dalam Dakwah ada Politik dan tarbiyyah, Dalam Tarbiyyah ada politik dan dakwah.

Apa guna segala kecanggihan kalau digunakan untuk merosakkan ukhuwwah. Apa guna kecerdikan kalau digunakan untuk mencantas. Apa guna kewibawaan kalau digunakan untuk mengangkat bakul sendiri.

www.attakiri.blogspot.com

Bekerja Untuk ISLAM...

1 comment:

zuwairiaiman said...

tulisan yang menarik terima kasih kerana berkongsi