29 December 2009

Macam mana kalau dipositifkan...

2 hari sebelum ini, Selangor dikejutkan dengan demontrasi yang dianjurkan oleh Gerakan Kesedaran Penyokong dan Pengundi PAS Selangor (GKPPNS) bagi mendesak kepimpinan parti supaya keluar dari Pakatan Rakyat. Walaupun Demontrasi tersebut hanya dihadiri oleh 20 orang sahaja, tetapi publisiti yang diberikan cukup besar oleh media arus perdana.

Ekoran daripada itu, PAS Pusat telah mengarahkan Perhubungan PAS Selangor untuk menyiasat dalang disebalik demontrasi tersebut. PerhubunganPAS selangor pula akan mengambil tindakan disiplin kepada siasatan membuktikan bahawa demontrasi tersebut disertai oleh ahli PAS.

Kalau dipandang dari sudut negatif memang perkara tersebut satu perkara yang boleh merosakkan Pakatan dan menguntungkan Barisan. Alasan desakan tersebut sama dengan seperti lontaran rayuan Umno kepada PAS supaya mengadakan kerajaan campuran bersama atas semangat bangsa Melayu sebelum ini.

Pertamanya penulis bersetuju atas tindakan pantas PAS untuk menyiasat dalang disebalik demontrasi ini. berkemungkinan demontrasi ini dirancang oleh pihak yang masih gilakan kuasa untuk berkuasa kembali. Mungkin ini termasuk dalam perancangan rampasan negeri Selangor yang dikatakan akan dilakukan pada awal Januari 2010. Penulis tidak pasti kesahihan khabar tersebut. biarlah khabar tersebut melayang seperti angin berlalu.

Itu kalau demontrasi tersebut dinegatifkan. Kalau tindakan tersebut dipositifkan, macam mana tindakan PAS.? macam mana kalau demontrasi tersebut dihadiri oleh ramai ahli PAS yang tidak berpuas hati dengan gerak kerja PAS yang dilihat terlampau mengalah kepada PKR dan DAP?.

Ini semua andaian kosong semata-mata. tetapi tidak dinafikan terdapat ahli PAS yang masih sangsi dengan Pakatan PAS bersama dengan DAP dan PKR. Kadang kala penulis terdengar cakap-cakap kedai kopi di kalangan ahli PAS yang mengondem beberapa tindakan PAS yang dilihat terlalu mengalah.

Penulis menyerahkan sepenuhnya kepada kebijaksanaan pimpinan PAS di peringkat pusat dan negeri. bagi penulis Pimpinan PAS tidak akan menggadaikan prinsip parti walaupun bersama Pakatan. Bahkan kebersamaan PAS bersama PKR dan DAP dalam satu Pakatan merupakan perkara yang tidak bercanggah dengan Syariat.

PAS perlu mengambil kesempatan ini untuk menerangkan kepada ahli konsep tahaluf siyasi (kerjasama politik) antara PAS dan PKR dan DAP. Ramai ahli PAS yang belum faham tentang konsep ini dan sejauh mana konsep ini dapat dilaksanakan.

Perkataan Tahaluf mungkin difahami. Tetapi macam mana dengan konsepnya?, macam mana pantang larangnya.? apakah Pakatan rakyat sama seperti tahaluf siyasi.? macam mana tindakan PAS kalau tindakan DAP dan PKR merugikan Islam dan sebagainya.

Ini semua antara perkara penting yang perlu ditekankan kepada ahli berpandukan hujjah syarak dan realiti politik Malaysia.

Mungkin sebelum ini, demontrasi hanya disertai oleh orang yang berlakon sebagai ahli PAS yang kononnya tidak berpuas hati.

Tidak mustahil kalau demontrasi akan datang disertai oleh ahli PAS yang tidak berpuas hati dan dengan jumlah yang ramai.

Tindakan pengcegahan perlu dilakukan dengan segera.

www.attakiri.blogspot.com

Bekerja untuk Islam...

No comments: