22 December 2009

Natrah ; Contohi Perjuangan Ahmad Ibrahim

Selepas kematian Natrah @ Hurbedina Maria Hertogh pada 18 oktober 2009, masyarakat Malaysia mula terkenangkan kembali peristiwa pemurtadan Natrah yang dirancang secara tersusun oleh pihak Belanda sehingga memaksa Suami Natrah Mansor Adabi dan Ibu Angkat nya Che' Aminah berputih mata dan berendam air mata sehingga ke akhir hayat.

Pemisahan kasih sayang yang berlaku begitu tragis begitu menghenyakkan hati umat Islam yang ketika itu cukup terasa dengan keegoan penjajah yang bertindak tanpa mempedulikan perasaan dan sentiviti umat Islam.

Sudah begitu lama penulis tercari-cari peristiwa sebenar disebalik apa yang berlaku terhadap Natrah. Alhamdulillah, akhirnya penulis terjumpa dengan buku Natrah (cinta, rusuhan, air mata) hasil nukilan Fatini Yaacob.

Tulisan yang cukup bersahaja tetapi mampu menjawab segala persoalan penulis tentang suasana yang berlaku sebelum dan selepas natrah dilarikan ke belanda. Penulis cukup berterima kasih kepada pengarang yang begitu bersusah payah menyiapkan penyelidikan tentang natrah sehingga sanggup mencari Natrah di Amerika Syarikat.

Isu Natrah telah memperlihatkan bagaimana begitu mudah undang-undang Syariah dibatalkan oleh undang-undang Sivil apabila perkahwinan Natrah yang sah di sisi undang-undang syariah berjaya dibatalkan oleh Undang-undang Sivil.

Penulis tidak berminat untuk mempersoalkan beberapa kesilapan Che' Aminah dalam isu Natrah sehingga berlakunya apa yang berlaku. Bagi Penulis, apa telah berlaku itu telah berlaku. kalau kesilapan itu dipersoalkan, sampai bila-bila isu ini tidak akan selesai.

Ahmad Ibrahim (Tan Sri Prof. Emeritus) merupakan peguam pertama Che' Aminah bagi menuntut hak penjagaan. Walaupun pada permulaannya, kemenangan berpihak kepada pihak belanda, tetapi akhirnya atas kepetahan hujjah Ahmad Ibrahim, Mahkamah memutuskan hak penjagaan Natrah mesti dikembalikankepada Ibu Angkatnya Che' Aminah.

Selepas mendapat hak penjagaan tersebut, Che' Aminah terus bertindak mengahwinkan Natrah dengan Mansor Adabi (atas suka sama suka bukannya paksaan) di Singapura tanpa pengetahuan Ahmad Ibrahim yang menyebabkan hak penjagaan natrah kembali ke tangan Belanda dengan alasan undang-undang Belanda (Natrah masih warganegara Belanda) tidak membenarkan pernikahan di bawah umur 18 tahun.

Che' Aminah beranggapan bahawa dengan kekuatan undang-undang Syariah yang telah mengsahkan perkahwinan tersebut, Pihak Belanda pasti tidak dapat mengambil kembali Natrah. Tetapi apa yang diharapkan tidak berlaku, bahkan dengan sebab pernikahan inilah, Natrah dirampas kembali dari tangan Che' Aminah dan Mansor Adabi.

Ahmad Ibrahim begitu kecewa dengan apa yang berlaku yang memperlihatkan betapa lemahnya undang-undang syariah di sisi undang sivil. Oleh itu, walaupun peristiwa Natrah telah berlalu dengan kekalahan kepada Islam, Beliau terus memperjuangkan untuk menaiktarafkan undang-undang syariah supaya setanding dengan undang-undang sivil.

kegigihan Ahmad Ibrahim dapat dilihat dengan jelas dengan memperkemaskan undang-undang Islam di Singapura dan Di Malaysia, beliau juga mengasaskan Majlis Ugama Islam Singapura dan menjadi peguam negara Singapura yang pertama bukan dari kalangan Inggeris.

Apabila Ahmad Ibrahim berpindah ke Malaysia pada tahun 1969, beliau begitu banyak mendrafkan undang-undang pentadbiran dan undang-undang keluarga Islam. bahkan beliau juga terlibat dalam draf undang-undang Hudud, Qisas dan Ta'zir di Kelantan pada tahun 1993.

Ahmad Ibrahim antara insan yang bertanggungjawab mendraf artikel 121(A) dalam perlembagaan Perseketuan yang menyebut bahawa setiap keputusan mengenai umat Islam tidak boleh dicabar di Mahkamah Sivil, hanya mahkamah Syariah yang mesti memutuskannya. akhirnya draf ini diluluskan di parlimen pada tahun 1988.

Kegagalan dalam Isu Natrah tidak dibiarkan berlalu dengan begitu sahaja. bahkan kegagalan itu dikaji dan diteliti puncanya agar tidak berlaku di masa akan datang. Inilah antara contoh perjuangan Tan Sri Prof Emeritus Ahmad Ibrahim.

Jangan biarkan kegagalan membelengku diri dan terus menerus berlalu. Tapi jadikan setiap kegagalan sebagai tapak untuk mencapai kejayaan di masa mendatang.

www.attakiri.blogspot.com

Bekerja Untuk ISLAM...

No comments: