23 December 2009

warna warni kehidupan

Tahun 1430 telah berlalu, tahun 2009 pula sedang menemui penghujungnya. Setahun berlalu pasti menemui pelbagai pengalamana baru yang kadang-kadang mencabar, kadang-kadang menyedihkan, kadang-kadang menggembirakan. semua ini dianggap sebagai asam garam sebuah kehidupan.

Kali ini penulis agak lambat menulis tentang tahun baru, bahkan pada kali ini, blog sentiasa dibiarkan tanpa update. Malas mungkin dijadikan alasan utama. nak buat macam mana, Iman selalu naik dan turun. (tulisan lepas boleh lihat di sini)

Masuknya tahun 1431 dan 2010, bermakna sudah 2 tahun blog Bekerja Untuk Islam berada di alam cyber. Hingga kini, penulis berjaya menulis 334 artikel. Bilangan tersebut begitu kecil kalau dibandingkan dengan blogger yang lain.

Di atas niat untuk menterjemahkan Islam ke atas setiap isu yang berlaku, penulis cuba mengulas setiap isu dengan gaya bersahaja dan tidak membebankan pembaca. penulis pun tidak pasti, adakah tulisan penulis menyenangkan pembaca atau memuakkan pembaca. hanya pembaca yang mampu menilai tulisan. penulis tidak mahu syok sendiri.

Kadang kala penulisan penulis menimbulkan kritikan yang cukup tajam bahkan ditusuk dengan kata-kata nista seperti ustaz penipu dan sebagainya. kadang kala penulisan penulis dipuji dengan pelbagai pujian yang begitu menyenangkan seperti Pemimpin perlulah bersikap seperti penulis ini dan sebagainya.

Apa-apa pun, penulis berterima kasih atas setiap kritikan dan pujian. semoga semua ini akan menguatkan jati diri penulis untuk terus berjihad dalam alam penulisan.

Sejak dari mula lagi, penulis akan memastikan setiap penulisan atau pandangan yang hendak dilontarkan mesti berasaskan kepada fakta yang jelas dan bukan niat untuk memburukkan sesiapa. Disiplin ini terus menerus penulis gunakan sehingga kini.

Islam telah meletakkan kaedah pengambilan hadis dengan begitu ketat. mekanisma pengambilan hadis jangan hanya digunapakai untukHadis Nabi SAW semata-mata. Bahkan ianya wajar diperluaskan kepada pengambilan fakta, cerita dan sebagainya. sistem sanad (pembawa hadis) perlu dipastikan dalam setiap fakta yang dilontarkan. sikap lontar sembunyi tangan perlu dibanteras dari diri seorang blogger.

Tahun Lepas, kehidupan penulis hanya bertiga, kini telah berempat. Tahun lepas, penulis hanyalah seorang pekerja, kini penulis seorang pekerja dan seorang pelajar. itulah realiti sebuah kehidupan. bahkan penulis selalu berharap setiap tahun yang berlalu memberi satu pengalaman dan peningkatan hidup yang baru dan jangan disia-siakan.

Masa itu terlampau berharga. Jangan biarkan begitu sahaja. Masa yang berlalu kematian yang menjelma. oleh itu, hargailahnya dengan penuh istiqomah.

Selamat Menyambut Tahun Baru (1430 /2010)

www.attakiri.blogspot.com

Bekerja Untuk ISLAM...

No comments: