19 June 2012

Syiah dan LGBT : antara kuasa dan cakap

Isu syiah bergema hampir 5 muka surat dalam sinar harian. isu gerakan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) terus menerus terpancar bermula daripada gerakan bersih 2.0 sehingga kini. Mungkin sebab pengerusi bersama Bersih 2.0 adalah Dato S.Ambiga menyebabkan isu LGBT terus dinobatkan menjadi isu utama atau mungkin tidak.

Begitu juga dengan isu Syiah. Adakah kerana ingin menjahanamkan karakter pemimpin tertentu sehingga tajuk ini diperluaskan. atau pihak media memang ingin membongkar rahsia gerakan syiah yang dilihat sedang menyebarkan fahamannya dalam masyarakat Malaysia. kalau niatnya ikhlas, alhamdulillah

Tujuan untuk mendapat kuasa adalah memudahkan seseorang atau kumpulan mencapai agenda tertentu supaya dapat dilaksanakan dengan perbentukan polisi dan perlaksanaan di semua peringkat dan lapangan. Kuasa juga dapat memandu manusia yang degil untuk mencapai apa yang diinginkan pihak penguasa.

Dengan sebab itu, Islam menuntut umatnya agar berjuang untuk mendapatkan kuasa supaya semua agenda Islam dapat dilaksanakan dalam memastikan pembangunan negara dapat dijalankan secara mampan dan sempurna mengcakupi aspek pembangunan manusia dan pembinaan pembangunan dan kemajuan.

Dalam kedua-dua isu ini, PAS memang menentang keras kedua-duanya samada dalam isu LGBT mahupun syiah. isu LGBT dilihat sebagai salah satu perkara yang boleh merosakkan fitrah manusia dalam pertumbuhan dan pembinaan generasi akan datang.

Kalau tidak kasar, mereka boleh diklafikasikan sebagai orang kelainan upaya untuk bahagian dalaman. Kalau mereka yang tidak mempunyai tubuh badan yang sempurnan boleh digelar sebagai orang kelainan upaya (OKU). Mengapa tidak untuk golongan yang hormonnya mungkin berbeza dengan manusia biasa.

Bukan niat penulis untuk menghina, tetapi lebih untuk menarik perhatian kerajaan dalam merancang untuk merawat golongan sebegini. Kerajaan melalui majlis agama bukan sekadar perlu bercakap menentang atau mengharamkan gerakan golongan ini semata-mata. tetapi perlu memikirkan kaedah penyelesaian yang konkrit bagi membantu memulihkan golongan sebegini.

Bantuan yang diberikan bukan sekadar penerapan nilai agama semata-mata. tetapi dalam aspek perubatan juga perlu dilihat supaya dapat dijalankan kajian atau ubatan yang mampu mengembalikan perasaan yang songsang menjadi normal kembali. Mungkin pihak kerajaan perlu mengadakan seminar antarabangsa bagi membantu golongan sebegini kembali kepada fitrah asal kejadian manusia.

Inilah bezanya antara kuasa dan cakap. Pembangkang hanya boleh menentang golongan sebegini dalam bentuk percakapan atau seminar semata-mata. Tidak lebih dari itu.  Kalau kerajaan hanya pandai bercakap menentang golongan ini semata-mata. Maka kerajaan sama taraf dengan pembangkang.

Sebab itu penulis sebutkan, kalau kerajaan hanya bercakap soal penentangan LGBT tanpa tindakan, bermakna kerajaan hanya menangguk air keruh untuk mengambil peluang politik semata-mata.

Begitu juga dengan isu syiah. kerajaan jangan hanya bercakap tentang pengharaman semata-mata. tetapi penjelasan yang jelas perlu diberikan kepada rakyat tentang bahaya syiah yang semakin menular. letakkan satu slot dalam televisyen tentang perbezaan ideologi syiah dan ahli sunnah. Kenapa syiah silap dan sebagainya. ini semua menandakan bahawa kerajaan serius untuk menidakkan pengaruh syiah dalam Malaysia.

PAS hanya mampu memecat ahlinya yang terlibat secara rasmi dalam syiah. tetapi kerajaan mampu untuk menidakkan perkembangan syiah daripada terus berkembang. Kalau kerajaan tidak mampu menggunakan kuasa baik serahkan kepada PAS dan Pakatan Rakyat sahaja.


Teruskan perjuangan

...Bekerja Untuk Islam...

10.15 malam, Teras Jernang

No comments: