18 June 2012

Jaga Akhlak dan Baca Al-Quran - Allayarham Al-Fadhil Ust. Yahya Othman



Ketika kakak penulis menghantar SMS berkenaan dengan berita kematian Allahyarham Ust. Yahya Othman, penulis dalam keadaan agak terkejut. Bukan tidak menerima berita kematian. Cuma penulis tidak pernah dengar yang beliau sakit teruk. 

Di zaman waktu belajar, penulis terlibat banyak usrah dan sering bertukar-tukar naqib. Kadang kala penulis selalu terfikir macam mana usrah boleh membina pemuda yang bertaqwa. macam mana usrah boleh melahirkan pemuda yang FAHAM. Namun persoalan itu, penulis biarkan berlalu begitu sahaja tanpa jawapan. Mungkin pendekatan naqib yang tidak menarik atau isi kandungan yang tidak kemas.

Penulis pernah diberi peluang mengikuti usrah kendalian Ust. Yahya Othman dalam satu masa. Usrah yang berjalan selama 2 jam itu begitu berkesan dalam diri penulis. setiap ucapan dan tutur kata yang dikeluarkan bagai manik yang berjurai meninggalkan bekas dan ingatan yang cukup tajam.

Bagi penulis, inilah usrah yang sebenar yang melahirkan generasi pemuda yang sedia berkorban untuk ISLAM. Pendekatan beliau yang bersahaja tetapi sarat dengan nasihat berhujjah Al-Quran boleh membuatkan penulis mengalirkan air mata. Bahkan nasihat beliau dalam usrah tersebut penulis gunakan berkali-kali dan dijadikan mukaddimah dalam setiap ucapan penulis kepada pelajar dan mahasiswa sebagai pedoman bersama.

antara lain beliau menyebut "Akhi, kamu tahu apa makna gerakan Islam. gerakan Islam adalah Islam yang bergerak. Jadi setiap ahli gerakan Islam mesti menjadi Islam yang bergerak. setiap ahli gerakan islam mesti berakhlak dengan akhlak islam."

antaranya lagi " antara kelemahan ahli gerakan Islam ialah selalu culas dalam membaca Al-Quran. Sepatutnya ahli gerakan Islam perlu memperbanyyakkan bacaan Al-Quran sebab itu sumber utama kita"

Sebutan mudah tapi memberi makna yang mendalam.

Terima kasih buat Allahyarham Ust. Yahya Othman di atas mutiara yang pernah diberikan. Walaupun penulis hanya sempat sekali berusrah (dalam kuantit 7 orang) dengan beliau, namun kata-kata beliau tetap penulis sebarkan dan cuba diamalkan sampai-sampai bila-bila insyaAllah.

Semoga Allahyarham bersemadi dengan aman dan penuh ketenangan di alam sana. Sesungguhnya tidak rugi orang yang mewaqafkan diri dalam perjuangan

Al-Fatihah buat Guruku Allayarham Al-Fadhil Ust. Yahya Othman.

Teruskan Perjuangan

...Bekerja Untuk Islam...

11.45 malam, Teras Jernang

No comments: