20 June 2012

Diktator Basyar Al-Asad pasti sampai penghujungnya

"Di sini, nama Basyar Al-Asad dilarang sebut, kita sebut Pak Long je untuk ganti nama Basyar Asad" Pesanan abang-abang senior ketika penulis mula sampai di bumi yang diberkati Syria. Arahan ini dikeluarkan kerana Syria memang terkenal sebagai negara yang banyak SBnya. 

SB ada dimerata-rata tempat sampai tahap si ayah tidak percaya pada anaknya dan tidak berani bercakap apa-apa berkenaan dengan kezaliman pemimpin negara khuatir anaknya menjadi SB dan melaporkan kepada pihak atasan.

Ini antara gambaran sebuah kerajaan yang zalim kepada rakyatnya.

Semenjak berlaku perberontakan seawal tahun 2011, penulis tidak mencoretkan suatu pun kisah mahupun pandangan. Malah penulis tidak terlibat secara langsung dengan bantahan-bantahan yang dibuat oleh Pemudan PAS mahupun NGO-NGO Islam.

Kadang kala, malu menjamah muka dalam keadaan penulis pernah menghirup air tangan ulamaknya hampir 5 tahun. Pun begitu penulis cuba semampu mungkin untuk mengambil tahu perkembangan terkini dari sahabat-sahabat yang masih berada di sana. 

Syria tidak sunyi daripada berlaku pergulingan kuasa selepas mendapat kemerdekaan dari Perancis. Pergulingan kuasa akan berlaku yang biasanya melibatkan ketua ketenteraan mengambil alih kuasa presiden. Selepasa Hafiz Al-Asad (ayah Basyar Al-Asad). Hafiz Al-Asad telah menggunakan segala kekuatan tentera dan penindasan bagi memastikan kuasa yang ada padanya tidak digulingkan

Biasalah, orang yang naik dengan cantasan pasti takut dirinya dicantas oleh orang lain sebagaimana dia mencantas.

Pada awal tahun 80'an, Ikhwanul Muslimin Syria pernah mencuba untuk menggulingkan kuasa daripada Hafiz Al-Asad, namun cubaan ini berjaya dipatahkan kerana terdapat pengkhianat dalam gerakan tersebut sehingga perancangan tersebut gagal. Ekoran daripada itu, Hafiz Al-Asad telah membunuh hampir 100,000 orang rakyatnya sendiri dengan dakwaan bahawa mereka ini merupakan golongan yang ingin menggulingkan kerajaan.

Selepas peristiwa tersebut, penindasan dan kezaliman didahsyatkan lagi. Pemuda-pemuda tidak dibenarkan bersembahyang subuh berjemaah di masjid, jiran tetangga tidak boleh berkumpul dalam rumah lebih dari 3 orang. Ulamak yang disyaki menyebarkan fahaman politik dan jihad akan ditangkap dan dibunuh begitu sahaja. Kouta Haji hanya akan diberikan kepada orang tua yang berumur 50 ke atas sahaja kerana bimbang ada perancangan di Mekah untuk guling kerajaan jika orang muda pergi dan pelbagai lagi bentuk kezaliman dan penindasan.

Penindasan ini dilakukan kerana mereka tahu mereka adalah pemerintah yang zalim. Hanya orang zalim sahaja takut terhadap kezalimannya. Kalau mereka memerintah dengan adil tidak timbul isu penggulingan kuasa mahupun kebenciaan rakyat.

Ketika penulis mula sampai di sana, keadaan tersebut agak reda. Pemuda-pemuda mula dibenarkan bersembahyang subuh berjemaah di masjid. Namun kezaliman yang lain masih tetap diteruskan. Antaranya askar berhak merampas barang-barang jualan di pasar bila-bila dia mahu. Pelajar asing dilarang berada dalam rumah orang arab. visa untuk belajar agama disekat untuk pelajar luar. Universiti-universiti Islamik tidak diberikan lesen untuk menjalankan aktiviti pendidikan standard. Sesiapa yang disyaki menyimpan buku Ikhwanul Muslimin pasti ditangkap walaupun rakyat asing dan seribu macam lagi kezaliman yang dijalankan termasuk penipuan dalam pilihanraya.

Rakyat Syria adalah rakyat yang cintakan Islam. Buktinya hampir setiap pengajian, masyarakatnya penuh memenuhi masjid menuntut ilmu lebih-lebih lagi golongan belianya. Kebanyakan belianya adalah golongan yang cintakan ulamak dan ilmu. Namun masing-masing terpaksa memendamkan terhadap sebarang bentuk kezaliman yang berlaku.

Sebab itu, penulis berpandangan bahawa jika ruang demokrasi diberikan kepada rakyat Syria, nescaya gerakan Islam akan mendapat sokongan padu dari masyarakatnya. Yang berbaki tinggal ialah sejauh mana kemampuan dan strategi gerakan Islam di sana untuk mendapat kuasa daripada tangan Basyar Al-Asad.

Ketika Husni Mubarak di puncak kuasa, pernah terlintas dibenak penulis bahawa Husni Mubarak hampir mustahil dijatuhkan. tapi perkara yang mustahil telah berlaku secara realitinya hari ini.

Basyar Al-Asad mungkin mendapat sokongan besar daripad Syiah samada Iran, Hizbullah. Namun ingat, selagi mana dia memerintah dengan zalim maka dia pasti akan jatuh. cuma masa yang menentukan samada dalam masa terdekat atau memakan masa bertahun.

Kezaliman Basyar pasti akan sampai pengujungnya.. Syria tidak sunyi dari rakyatnya yang ikhlas berjuang dan pemimpin yang berkaliber dalam memimpin negaranya.

InsyaAllah, penulis akan cuba terlibat dengan kemampuan yang sedia ada dalam mengutuk sebarang bentuk kezaliman Basyar Al-Asad terhadap rakyatnya. Hanya pemimpin gila sahaja yang sanggup membunuh rakyatnya sendiri. 

Kezaliman Basyar pasti sampai penghujungnya...Yakinlah...

Hanya Allah tempat pengaduan KITA.

Ya Allah...Berikan ketabahan kepada pejuang-pejuang agamanu dalam berdepan dengan kezaliman Basyar Al-Asad. Teguhkan pendiri mereka, satukan hati-hati mereka, kurniakan kekuatan kepada mereka. 

Ya Allah, Ya Tuhanku. Sesungguhnya Basyar telah berlaku zalim kepada rakyatnya, telah membunuh ulamak;ulamak kami, telah membuatkan si anak menjadi yatim, membuatkan si isteri menjadi balu, telah membuatkan siibu dan bapa menangis kerana anak mereka dibunuh...Hancurkan Basyar Ya Allah, Jatuhkan Basyar dari memegang tampuk kuasa Ya Allah..Sesungguhkan kepada engkau kami mengadu segala-galanya. Sesungguhnya pengetahuan Mu amat luasa Ya Allah...Kepada Mu aku mengadu Ya Allah, Ya Rahmaan, Ya Rahim

Sesungguhnya Syria adalah bumi yang diberkati. Aku tetap rindu pada mu Syria..

Teruskan Perjuangan

...Bekerja Untuk Islam...

8.54 malam, Kg. Teras Jernang

No comments: