28 February 2011

PRK Kerdau : memang wajar bukan Ustaz

Walaupun agak terlambat untuk membuat telahan tentang calon. Tetapi penulis cuba melontarkan sedikit pandangan tentang kepentingan PAS tidak menonjolkan calon dari kalangan Ustaz untuk melawan calon UMNO dalam Pilihanraya Kecil (PRK)N26 Kerdau kali ini.

Pilihanraya Kecil merupakan satu pilihanraya yang menjadi tumpuan satu negara. Mungkin penumpuan kali ini agak terbelah bahagi ekoran berlaku dua PRK serentak iaitu di Kerdau, Pahang dan Merlimau, Melaka.

Dalam Berita RTM hari ini, tiba-tiba media memaparkan kenyataan Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man tentang kewajaran PAS tidak meletakkan calon berkelulusan agama. Daripada telahan tersebut, muncul idea untuk mengemaskinikan blog hari ini. (Terima kasih Ust. Tuan :D).

Apabila UMNO mengumumkan Ustaz Syed Ibrahim sebagai calon UMNO, terus terlintas di benak penulis, mungkin kali ini PAS akan menurunkan Ustaz Tuan Ibrahim sebagai regu. Ternyata telahan tersebut tersasar, selepas PAS mengumumkan Hassanuddin Salim sebagai calon.

Selepas direnungi, bagi penulis, strategi ini agak tepat untuk pertembungan dalam PRK di Kerdau.

Kalau PAS mencalonkan calon yang berkelulusan agama seperti UMNO dalam PRK kali ini, Nescaya akan berlaku pertembungan antara dua calon agamawan dalam parti yang saling bertentangan dari sudut dasar perjuangan.

Semestinya akan menimbulkan fitnah kepada masyarakat Islam apabila melihat berlaku pertembungan sebegini.

Walaupun PAS mempunyai jawapan konkrit terhadap persoalan ini, tetapi dalam suasana media yang tidak memihak akan menyukarkan PAS untuk menyebarkan jawapan terhadap masyarakat lagi. Di tambah lagi dalam keadaan pimpinan UMNO begitu berani mengeluarkan kenyataan tentang Islam dan disiarkan oleh media arus perdana.

Kesimpulannya masyarakat akan bertambah pening hasil daripada UMNO yang sentiasa memandai-mandai mengeluarkan pandangan agama dalam keadaan jahil agama.

Oleh itu, calon bukan kelulusan agama lebih sesuai dan terbaik dalam menghadapi PRK ini.

www.attakiri.blogspot.com

...Bekerja Untuk Islam...

No comments: