16 February 2011

Hentikan polemik..selesaikan krisis ini..

2 - 3 minggu lepas, penulis telah mengikuti semacam perbahasan dan tuduhan antara 2 tokoh ulamak pelapis iaitu antara Ust. Wan Ji Wan Hussin dan Ust. Zaharuddin Muhammad. Perbahasan yang bermula dengan tuduhan daripada Us. Wan Ji dan balasan jawapan daripada Us. Zaharudin melalui blog masing-masing. ( maklumat perbahasan boleh lihat dalam link ini, ini, dan ini. Manakala jawapan balas ust. Zaharuddin boleh dilihat di sini.)

Akhirnya atas inisiatif Ust. Zaharuddin dan Surau Al-Azhar yang ingin menghentikan perbalahan dalam blog yang tidak berkesudahan, dianjurkan muzakarah atau debat antara Ust. Zaharuddin dan Ust. Wan Ji di Surau Al-Azhar pada 1 Februari 2011. Penulis juga difahamkan bahawa Us. Wan Ji sudah dimaklumkan 1 minggu atau 2 minggu lebih awal tentang program muzakarah ini yang boleh dilihat daripada jawapan dalam blog beliau.

Penulis berpandangan ini antara jalan yang terbaik bagi menyelesaikan segala perbahasan tanpa menimbulkan sebarang prejudis secara terang-terangan dalam blog sehingga menimbulkan buruk sangka antara pembaca terhadap kedua-dua tokoh ini.

Tanggal 1 Februari 2011, program yang dirancang tidak menjadi kenyataan. Ketidak hadiran Ust. Wan Ji dalam Program (rujuk sini) tersebut agak mengecewakan ramai pihak. Akhirnya program tersebut bertukar menjadi kuliah maghrib yang disampaikan oleh Ust. Zaharuddin Mohammad. Oleh itu, segala tuduhan yang dilemparkan kepada Ust. Zaharuddin tidak dapat dijawab secara rasmi dan direct pada malam tersebut.

Keadaan ini cukup mengecewakan penulis dan beberapa rakan-rakan yang lain. Kenapa pendakwa tidak berani untuk mendakwa secara berdepan. Kalau tidak berani secara berdepan, kenapa tuduhan dilemparkan secara online.? benarkah Islam mengajar begini? Sejak bila Islam membenarkan tuduhan dilemparkan secara semberono tanpa mengemukakan bukti yang kukuh.? Di mana Akhlak Ulamak dalam perkara ini.?

Penulis menjangkakan isu ini selesai sebegitu sahaja selepas muzakarah ditiadakan ekoran ketidak hadiran salah seorang ahli muzakarah. Oleh itu, konklusi mudah yang dapat dibuat ialah tuduhan pendakwa hanya rekaan semata-mata tanpa bukti.

Tiba-tiba pada 12 Februari, penulis terbaca 2 catatan dari Ust. Wan Ji. Pertama dari Blog (rujuk di sini) yang mengumumkan tentang wacana bersama dengan Ust.Zaharuddin Mohammad bagi berbincang isu yang bertajuk : Kepimpinan Jemaah ; sejauh mana boleh dikritik mengikut Islam. Kedua dari facebook ( rujuk di sini ) yang seolah-olah memperlihatkan yang ketidak hadiran Us. Zaharuddin membuktikan tuduhan yang dilemparkan sebelum ini adalah benar.

Selepas membaca kedua-dua catatan ini. Penulis agak terkejut kerana setahu penulis, Ust Zaharuddin yang penulis kenali bukan bersikap lempar batu sembunyi tangan. Oleh itu, penulis terus menelefon Us. Zaharuddin bagi bertanyakan tentang alasan ketidakhadiran dalam wacanan tersebut. Antara jawapan Ust. Zaharudin ialah beliau tidak dimaklumkan tentang program wacana itu berlaku samada tarikh, tempat dan tajuk. Bahkan wacana itu dipostingkan dalan blog Ust. Wan Ji pada 11 februari, jam 10 18 malam, kurang 24 jam daripada tarikh wacana! .

Ust.Zaharuddin juga menyebut, jika betul ada jemputan, Us. Wan Ji perlu perjelaskan siapa yang menjemput, bila jemputan dibuat. kalau menggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS), sila buktikan bila dan isi kandungan SMS yang di hantar kepada Ust.Zaharuddin.

Penulis bersetuju dengan saranan ini dan berharap Us. Wan Ji boleh membuktikan perkara ini supaya tidak timbul pengfitnahan kedua daripada berlaku.

Untuk menyelesaikan secara baik isu ini supaya tidak berpanjangan selepas 2 wacana terbatal begitu sahaja. Penulis dan beberapa sahabat lain atas nama Alumni Lepasan Syria (ALUSY) zon tengah bersedia menjadi penganjur untuk Muzakarah ini supaya dapat direalisasikan. Muzakarah ini, kami cadangan supaya diadakan di Bandar Baru Bangi, Selangor yang dikenali sebagai Bandar Ilmu.

Tujuan muzakarah ini adalah bagi menyelesaikan sebarang konflik dan tuduhan yang timbul antara kedua-dua belah pihak. Bahkan dapat menghuraikan segala kekusutan dan sangka buruk yang timbul daripada kalangan masyarakat khususnya mahasiswa ekoran perbahasan yang tidak berkesudahan secara online ini.

Harap kedua belah pihak bersetuju terhadap cadangan kami ini bagi menyelesaikan segala isu dan permasalahan yang timbul.

Sesungguhkan kami tidak inginkan kecuali kebaikan.

www.attakiri.blogspot.com

Bekerja Untuk Islam.

1 comment:

Telinga & Mata said...

jgn ulas sebelah shj.