22 February 2011

Cinta keadilan satu fitrah

Hari ini Libya terus menerus bergolak. Terkini Imam Qaradhawi mengeluarkan kenyataan supaya Mummar Ghadafi oleh rakyatnya yang mampu berbuat demikian. Sebelum ini, Ben Ali dan Husni Mubarak telah meletak jawatan hasil desakan rakyat yang bencikan kezaliman.

Hari ini juga, Yaman dan Bahrain terus menerus bergolak. Selepas ini tidak pasti, negara manakah yang akan terus bergolak.

Mesir merupakan negara yang cukup menindas rakyatnya. Kediktatoran Husni Mubarak disangka mampu menghasilkan kegerunan tetapi yang terjadi adalah sebaliknya. Rakyat mempunyai kuasa keramat yang tidak dapat disangkal lagi.

Di sini terletaknya keadilan dan keindahan Islam. Islam semenjak dari awal meletakkan persetujuan rakyat sebagai asas untuk meneraju pemerintahan. walaupun pemimpin dipilih secara persetujuan mesyuarat. Keputusan tersebut akan diumumkan kepada rakyat untuk mendapat persetujuan atau yang dinamakan sebagai "bai'ah".

Perlantikan Saidina Abu Bakar dibuat dalam Mesyuarat di tempat Bani Sa'adah. Pada keesokan harinya diumumkan kepada rakyat Madinah untuk mendapat persetujuan. Semua rakyat memberikan bai'ah. Saidina Ali antara sahabat yang terawal memberikan bai'ah. Begitu juga dengan perlantikan 3 khulafa' Ar-Rasyidin yang lain. Kesemuanya akan mendapatkan bai'ah daripada rakyatnya sendiri.

Ini menandakan bahawa sokongan rakyat penting dalam meneruskan pemerintahan. Saidina Umar pernah menurunkan seorang gabenor yang sudah tidak mendapat sokongan rakyat. penurunan dilakukan bukan kerana kesalahan memilikperibadikan harta negara mahupun rasuah. Cuma kerana rakyat sudah tidak mahukannya lagi. Ketika itu, Saidina menurunkan supaya tidak berlaku fitnah yang lebih besar lagi.

Kejatuhan Rom dan Parsi pada zaman Amirul Mu'minin Umar Al-Khattab didalangi oleh pemberontahkan rakyat dalam kedua-duaa negara. Bahkan rakyat Rom dan Parsi begitu gembira apabila mendengar kedatangan tentera Islam untuk membuka negara mereka. Ini kerana rakyat kedua-dua buah negara telah mendengar khabar berkenaan dengan keadilan negara yang diperintah berasaskan Islam yang dipandu oleh Al-Quran dan Sunnah.

Inilah antara punca jatuhnya Empayar Rom dan Parsi ke tangan Umat Islam. walaupun ketika itu, Kedua-dua negara ini dianggap sebagai USA pada zaman sekarang.

Tuan Guru Presiden PAS pernah menyebut bahawa kalau umat Islam mengkaji kitab Feqh Politik Islam pasti akan mendapati bahawa sistem demokrasi berasal dari Islam. Namun bukan semua perkara perlu diserahkan kepada rakyat. Perkara yang telah menjadi digazetkan Al-Quran tidak boleh diperbahaskan dari sudut relevan atau tidak. perkara demikian perlu dibahaskan dari sudut macam mana perlaksanaannya dalam konteks semasa.

Manakala cara pemilihan pemimpin mesti diserahkan kepada rakyat tetapi mesti melalui kriteria-kriteria yang telah telah diperjelaskan oleh Al-Quran dan Hadis Nabi SAW.

Keadilah merupakan fitrah manusia. apabilan pemimpin melakukan kezaliman samada terang-terangan atau tersembunyi. Lambat laun pasti akan dijatuhkan oleh rakyat. Mungkin kini pemimpin tersebut berada di puncak kuasa. Mungkin kini pemimpin tersebut telah bersara. tetapi kezalimannya akan terbongkar suatu masa nanti samada pemimpin tersebut sempat melihatnya atau pun tidak. Yang penting namanya kekal sebagai seorang pemimpin zalim dalam lipatan sejarah.

Ingat...Semua kerajaan tidak akan kekal.

www.attakiri.blogspot.com

...Bekerja Untuk Islam...

No comments: