08 September 2012

Hudud : Antara Us. Zaharuddin dan Dr.Dzulkifly

Isu hudud kembali bergema dalam arus politik Negara. Pelbagai pandangan yang dikeluarkan oleh pemimpin politik, ahli akademik bahkan masyarakat bawahan juga terus bercakap berkenaan dengan isu ini
.
Hudud merupakan salah satu daripada agenda PAS apabila mentadbir negara. Kerana itu, selepas tiga tahun PAS mentadbir Kelantan, Enakmen Hudud diperbincangkan dan dipersetujui dalam Dewan Undangan Negeri Kelantan. Begitu dengan juga Terengganu selepas mendapat kemenangan pada tahun 1999.

Ketika aidilfitri masih terasa bahangnya, penulis dikejutkan dengan kenyataan Dr.Dzulkifli bin Ahmad, Pengerusi Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS Pusat (PPP) dalam Sinar Harian edisi Terengganu yang mengulas isu Hudud yang dilihat seolah-olahnya Hudud bukan lagi menjadi agenda PAS.

Dek kerana kesibukan menyambut aidilfitri, penulis tidak sempat mengikuti cerita tersebut secara langsung. Namun, minggu lepas penulis terbaca kenyataan Ust.Zaharuddin Mohammad tentang gaya pemikiran Dr.Dzulkifli begitu terkeliru khususnya berkaitan dengan dasar parti.

Penulis bersetuju dengan pandangan Ust.Zaharuddin dalam tulisan tersebut. Lebih-lebih lagi beliau mengemukakan hujjah secara kuat bagaimana seni jawapan Al-Quran apabila golongan kafir menimbulkan pelbagai keraguan untuk merosakkan pemikiran umat Islam.

Ini dapat menggambarkan bahawa apabila datang perkara yang perlukan penjelasan, Al-Quran memberikan penjelasan yang sejelas-jelasnya tanpa berselindung. Contoh yang dikemukan oleh Ust. Zaharudin tentang jawapan Jaafar bin Abdul Mutalib ketika berdepan dengan Raja Najasyi begitu tepat dan kena pada tempatnya. Boleh dibayangkan bagaimana situasi Jaafar ketika diminta penjelasan daripada Raja Najasyi berkenaan dengan Nabi Isa. Namun jawapan yang diberi, walaupun tidak dipersetujui oleh Paderi-paderi sekelilingnya. Tetapi diterima oleh Raja Najasyi.

Selepas Tulisan Ust.Zaharuddin dikeluarkan secara terbuka, penulis menunggu-nunggu jawapan Dr.Dzulkifli terhadap tulisan tersebut. Bagi penulis, memang wajar tulisan tersebut dijawab memandangkan ia ditulis secara akademik. 

Akhirnya penantian yang ditunggu telah tiba, Dr.Dzulkifli mengeluarkan kenyataan balas secara panjang lebar terhadap tulisan yang Ust. Zaharuddin.

Penulis membaca berulang kali penjelasan yang diberikan, lebih-lebih Dr.Dzulkifli begitu banyak menggunakan beberapa istilah yang penulis rasanya perlukan lebih penjelasan daripada Dr.Dzul dalam tulisannya akan datang seperti Tajdid dalam Waqi, Siyasatun Dakwah. Ini belum termasuk beberapa istilah bahasa Inggeris yang perlu didefinasikan.

Namun, penulis melihat Dr.Dzulkifli tidak menjawab secara langsung atau dengan menggunakan hujjah balas yang kuat. Penulis sangkakan sebagai seorang yang mendakwa ahli pemikir parti, semestinya beliau mempunyai hujjah yang kuat terhadap pernyataan yang dikeluarkan sebelum ini samada dari sudut penghujahan nas mahupun cadangan strategi untuk menguatkan PAS.

Penulis menunggu jawapan balas Dr.Dzul dalam hujahan balas terhadap persamaan kisah jaafar bin Abi Talib bersama Raja Najasyi dengan isu Penjelasan PAS kepada kekeliruan yang timbul samada oleh parti lawan mahupun kawan. Adakah persamaan yang diberikan oleh Ust. Zaharuddin tepat ataupun tidak. Atau Dr.Dzul mempunyai jawapan balas dengan mengemukakan contoh yang lebih tepat bagi menyokong pandangan dan cadangan untuk strategi kepada PAS?
Penulis juga menunggu jawapan balas Dr. Dzulkifli tentang taqiyah yang dilontarkan oleh Ust.Zaharuddin. Namun jawapan Dr. Dzulkifli telah menimbulkan satu lagi persoalan, apakah perbezaan antara taqiyyah dan strategi. Adakah menyembunyikan agenda termasuk dalam perkara thawabit ataupun mutahyyairat.? Ini semua akan menimbulkan persoalan baru yang mungkin boleh diperincikan oleh Dr.Dzulkifli dalam tulisan yang akan datang.
Pelbagai lagi jawapan balas yang penulis inginkan supaya penulis boleh menilai kembali penghujahan yang telah dikemukakan oleh Ust.Zaharuddin dalam tulisan beliau.
Kesimpulan yang boleh dilontarkan ialah penulisan Dr.Dzul kali ini agak beremosi. mungkin juga beliau agak tertekan dengan gelaran “politik ular daun” yang boleh dianggap bayi yang tidak bernama. Bagi penulis, bukan istilah yang perlu diperbesarkan. Tetapi isu utama yang perlu diperbahaskan.
Apapun tahniah kepada kedua-duanya kerana dapat menulis dengan begitu baik dan sesuai untuk dibaca oleh golongan pertengahan.

Tulisan Ust. Zaharuddin. Sila klik sini

Jawapan balas Dr.Dzulkifly. Sila klik sini
...Teruskan Perjuangan, Bekerja Untuk Islam...

(8.04 pagi, Teras Jernang)

1 comment:

Anonymous said...

kylhlyiTulisan YB Dr. Dzul menggambarkan betapa kefahaman ahli PAS dalam menguasai isu masih jauh kebelakang. Usah sebut bab bahasa, bab isi penjelasan Dr. Dzul pun menggambarkan skima tarbiyyah PAS perlu dikemaskinikan. Ramai ahli tidak dapat memahami antara prioriti penting dalam masa kini. Ahli lebih selesa dengan isu yg bukan menjadi isu pokok. Musuh utama dikesampingan, sahabat dalam jemaah pula dilabel pelbagai nama.