21 June 2010

Al-Fatihah untuk Ayahanda Ust.Hassan Shukri

( Artikel ini ditulis selepas dua hari kematian Allahyarham, tetapi oleh kerana penulis tengah pulang bercuti di Terengganu, Internet agak lembab)

“Baru kelihatan di Muktamar, tiba-tiba kedengaran berita, beliau telah pergi” ini antara suara yang kedengaran selepas berita kematian bekas Timbalan Presiden PAS di sebarkan dengan SMS dan website.

Ust. Hassan Shukri merupakan antara pimpinan yang begitu komited dengan Gerakan Islam ini semenjak dari muda sampai ke akhir hayatnya. Walaupun penulis tidak kenal rapat dengan beliau, tetapi melalui beberapa penulisan berkenaan dengan beliau memaparkan kehebatan dan kegahanya dalam menggerakkan PAS di belakang tabir.

Bahkan masih tergiang di telinga penulis antara isi ucapan beliau dalam program bengkel Ulamak Pelapis di taman melewar pada awal januari 2010 baru-baru ini tentang perlunya ulamak mahir dalam perlembagaan dan pengurusan PAS. Mungkin ini merupakan antara wasiat-wasiat kepada para ulamak pelapis supaya dapat menggantikan beliau sebagai Perlembagaan PAS Bergerak.

Pemimpin datang dan pergi. Ini merupakan sunnah Alam yang tidak dapat ditolak lagi. Datangnya di sambut, pergi dijulang walau dalam keadaan kesedihan

Rasulullah SAW telah meninggalkan para sahabat dalam keadaan para sahabat begitu memerlukannya. Begitu juga dengan para sahabat dan tabiin. Semuanya telah meninggalkan kita.

Tetapi peninggalan baginda dan para sahabat dikenang disebabkan keikhlasan mereka menyebarkan Islam dengan begitu komited. Rasulullah SAW telah Berjaya menyebarkan Islam dengan lengkap dan sempurna. Para Sahabat telah Berjaya menyebarkan Islam dan memahamkan kepada umat manusia erti kesyumulan Islam. para pemimpin Islam telah menyebarkan Islam ke seluruh pelusuk dunia bagi memastikan umat Manusia tidak menyirikkan Allah dan tidak dizalimi oleh pemimpin yang zalim dan korup.

Kini, pemimpin gerakan Islam telah meninggal dunia seorang demi seorang. Sebagai ahli gerakan Islam, adakah sekadar menangisi tanpa mengambil tindakan sesuatu untuk memastikan khazanah pemikiran mereka tidak terhapus.

Contohi tindakan Ibnu Abbas selepas kematian Rasulullah SAW dengan menyeru kepada para sahabat yang lain supaya berlumba-lumba mengambil ilmu sebanyak mungkin daripada para sahabat RA. Hasil daripada ketekunan beliau, akhirnya beliau dikenali sebagai Fuqaha sahabat yang menjadi rujukan kepada pemerintahan selepas Nabi SAW.

Gunakan kesempatan daripada pimpinan yang masih ada pada hari ini dengan mengambil segala bentuk pemikiran mereka dalam menggerakan PAS di masa kini. PAS tidak kurang dengan pemimpin pelapis. Tetapi pemikiran pemimpin masa kini dihadam supaya generasi pimpinan masa depan sentiasa mengambil yang baik dan mengjauhi sebarang kesilapan yang pernah dilakukan pada masa kini, kalau ada.

Tangisilah pimpinan yang pergi sebagaimana menangisnya Ibnu Abbas terhadap pemergian Rasulullah SAW. InsyaAllah, PAS akan terus bergerak hebat dan mantap di masa-masa yang akan datang.

Sesungguhnya Ust. Hassan Shukri meninggal dunia dalam keadaan jasanya disanjung oleh semua ahli PAS semuanya dalam Muktamar PAS kali ke 56.

Al-Fatihah buat beliau..

Bekerja Untuk Islam…

www.attakiri.blogspot.com

No comments: