08 October 2009

Muhasabah 9 : Masa Berkualiti takkan tercapai kalau ....

Hampir 2 minggu penulis telah mengecewakan pembaca yang berkunjung ke Blog bekerja Untuk Islam tanpa terisi apa-apa. walaupun sebelum ini, penulis telah berazam untuk untuk mengemaskinikan blog ini paling lama 3 hari sekali. tetapi semangat istiqamah begitu payah dan sukar untuk dilaksanakan. apa-apa pun penulis meminta maaf dari semua pembaca terhadap kemalasan ini.

ketika penulis mula mendaftar di Pusat pengajian Sains Matematik dalam program Peningkatan Kualiti dan Produktiviti, penulis mula menyusun jadual harian supaya gerak kerja penulis dapat di atur dengan baik dan berkesan. ini penting bagi menyingkirkan sifat penulis yang suka menangguhkan kerja dan gopoh dalam melakukan tindakan.

Pada bulan pertama, segala segala apa yang ditulis berjalan lancar, penulis dapat menjalankan perniagaan dengan baik, mengulangkaji pelajaran, mengemaskini blog, gerak kerja jemaah dan NGO, dan sebagainya. penulis cuba untuk membina satu disiplin kehidupan yang berkualiti. berbetulan pula, penulis mengambil pengajian dalam bidang kualiti.

tapi, ku sangka panas sampai ke petang, rupanya hujan ditengahari. ketika itu, Anakku Asiah terkena jangkitan Kuku dan Mulut yang mengakibatkan selera makannya menurun. bermula dari situ, jadual harian penulis mula menurun, bukan kerana menyalahkan Asiah, tetapi prestasi penulis tidak dapat ditumpukan sepenuhnya.

"Kalau awak kata yang awak sibuk dengan kerja ke apa ke, bullshitlah, masa banyak, saya tak nak dengar sebarang alasan, apa yang saya tahu, bila awak daftar sebagai seorang pelajar master yang fulltime, awak sudah dapat mengatur segalanya. kalau awak semua tidak mampu mengatur hidup awak supaya berkualiti, bagaimana awak hendak mengukur prestasi syarikat." leteran seorang penyarah terhadap pelajar yang tidak hantar tugasan.

Kata-kata itu, menyebabkan penulis mula terfikir, kenapa segala penyusunan jadualku tidak dapat diteruskan secara berkualiti. ketika dalam perjalanan pulang dan berdepan dengan kesibukan dengan jalan (jalan dalam kampus UKM memang sibuk ketika Jam 5-6 petang). penulis seolah-olah tersedar satu perkara penting.

....Bersambung.....(penulis kena selesaikan kerja penting sekejap)

www.attakir.blogspot.com

Bekerja Untuk ISLAM..

No comments: