02 September 2009

Cinta Ramadhan 11 : Tarawih ubat ketenangan


" masa anta belajar kat Syria ari tu, berapa rakaat orang sana solat terawih" tanya seorang imam kepada penulis ketika mesyuarat.

"20 rakaat" jawab penulis..

" ha, tulah, sebenarnya sembahyang terawih memang 20 rakaat, ini dikira ijma' ulamak, Mekah pun buat 20 rakaat" ujar imam tu dengan penuh semangat.

laa, ke situ pulak perginya imam itu. ingatkan soalan yang ditanya kepada penulis untuk pengetahuan am sahaja, rupanya hendak di ambil sebagai rujukan hukum.

isu rakaat bukan menjadi tajuk kepada penulisan ini. bahkan persoalan bilangan rakaat begitu banyak pandangan dan kekhilafan antara ulamak. penulis lebih suka dengan pandangan ulamak yang menyebut " Jika seorang imam berniat untuk memanjangkan bacaan dalam sembahyang, elok di buat lapan rakaat sahaja. jika seorang imam mendapati ada makmun yang uzur untuk berdiri lama, lalu dipendekkan bacaan dalam setiap rakaat dan bilangan rakaat ditambah menjadi sehingga 20 rakaat.

persoalan terawih bukan pada berapa rakaat yang dikira menepati piawaian terawih. tetapi pada konsep terawih itu sendiri.

kenapa dinamakan solat sunat di bulan ramadhan selepas isyak dengan solat terawih.

Menurut pandangan ulamak, dinamakan dengan solat terawih kerana umat Islam akan beristirahah seketika setiap 4 rakaat. kemudian disambung dengan 4 rakaat (dua salam) seterusnya sampai habis.

menurut pandangan yang lain, dinamakan sembahyang terawih kerana penduduk mekah akan bertawaf selepas selesai 4 rakaat dari solat terawih. selesati tawaf, solat terawih di sambung 4 rakaat lagi kemudian tawaf. sebab itu penduduk madinah solat terawih sebanyak 20 rakaat kerana hendak menggantikan ibadat tawaf yang tidak dapat dilakukan di Kota Madinah.

Ini sekadar pengetahuan umum menurut pembacaan dan pengamatan penulis.

Solat merupakan salah satu daripada rukun Islam yang mesti ditunaikan oleh setiap muslim walaubagai keadaan pun. bagi yang tidak berkemampuan untuk berdiri, dibenarkan duduk atau tidur atau hanya menggerakkan bahasa isyarat.

kebaikan solat bukan hanya dipandang dari sudut agama, bahkan cendiakawan telah pun mengkaji peranan dan pergerakan solat dari sudut kesihatan fizikal dan mental.

ini menandakan bahawa setiap apa yang diwajibkan oleh Allah adalah merupakan suatu kebaikan samada yang telah didedahkan kepada manusia ataupun tidak.

Elemen Khusyuk/fokus dalam solat antara penyebab kepada ketenangan segala permasalahan yang melanda.

Kekusyukan dalam solat merupakan antara perkara yang paling sukar direalisasikan oleh umat Islam kerana sentiasa diganggu oleh Syaitan yang mendatangkan kepada manusia pelbagai permasalahan dan pemikiran ketika solat. jadi untuk mendapat ketenangan dalam solat agak sukar dicapai.

antara anugerah Allah SWT di bulan ramadhan ialah potensi penghasut dihilangkan dengan terantai rantai pada bulan ini.

antara anugerah Allah SWT di bulan ramadhan juga disunatkan solat tarawih untuk membina ketenangan dan kerehatan pada diri manusia.

ketenangan yang boleh didapati daripada terawih bukan sahaja dari sudut kerehatan pada setiap 4 rakaat. tetapi lebih kepada kekusyukan yang tidak terganggu oleh makhluk bernama syaitan.

semakin banyak rakaat dilaksanakan, semakin tinggi ketenangan yang diperolehi. tetapi dengan syarat, fokus dan khusyuk mesti diselarikan. hilangkan sebentar segala permasalahan. tumpukan kepada agenda peribadatan seperti cuba memahami bacaan, mengingati dan bergantung harap kepada Allah SWT.

Solat Terawih bukan sekadar para jemaah mengira rakaat yang hendak dihabiskan, atau bukan sekadar untuk memenuhi KPI pengamalan ramadhan tanpa memahami KPI objektif dan matlamat ramadhan al-mubarak.

www.attakiri.blogspot.com

Bekerja Untuk ISLAM...

No comments: