13 May 2015

Siapa penceramah selepas Lim Kit Siang?

Oleh : Zulhimi Attakiri

Semalam kita dikejutkan dengan pernyataan Penasihat DAP YB Lim Kit Siang berkenaan dengan hudud, beliau menyebut berkenaan bahawa beliau tidak bersetuju dengan perlaksanaan hudud atas hujah kononnya negara Islam yang lain tidak laksanakan hudud dalam negara masing-masing

Pernyataan yang dikeluarkan semacam almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz tidak mengetahui hujjah tersebut. Pelik apabila golongan bukan Islam mengajar kepada orang Islam berkenaan dengan agama Islam.!

Perlaksanaan enakmen syariah adalah isu umat Islam, kenapa beliau ingin masuk campur,?  bukankah sebelum ini DAP bersetuju untuk tidak bersetuju tanpa mengeluarkan sebarang kenyataan mengguris hati umat Islam.

Alasan bahawa beliau tolak hudud tetapi bukan beerti anti Islam merupakan isu yang tidak boleh diterima. bahkan satu hujjah yang amat kelakar. Islam berdiri secara syumul.  Tolak satu beerti tolak semua.

Penulis bersetuju dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Pemuda PAS Kota Bharu bahawa sepatutnya YB Lim Kit Siang mengutamakan isu kesepakatan bersama daripada menimbulkan isu yang tidak dipersetujui dan menyebutnya di negeri yang ingin dilaksanakan apa yang beliau tidak bersetuju.

Dalam hal ini, penulis tidak hairan dengan ucapan YB Lim Kit Siang sebab umumnya diketahui kenyataan beliau amat konsisten berkenaan dengan hudud. Cuma yang dikesalkan penulis ialah penganjur yang menjemput beliau.

Apakah penganjur tidak mengetahui bahawa YB Lim Kit Siang akan keluarkan pernyataan tersebut di hadapan seluruh umat Islam. Ataupun memang pihak penganjur bersetuju dengan pernyataan beliau.?

Penulis juga ternanti-nanti rakaman ucapan pencemarah selepas YB Kit Siang berucap. adakah penceramah selepas itu dari kalangan pimpinan PAS. ? kalau dari kalangan pimpinan PAS, Adakah pimpinan tersebut menjawab terus panahan YB Kit Siang tersebut.

Kalau pimpinan PAS hanya diam seribu bahasa dan membiarkan ucapan YB Kit Siang begitu sahaja memang satu perbuatan yang amat tidak patut. di mana letak keizzahan Islam dikala bukan Islam mempertikaikan apa yang hendak dilaksanakan oleh PAS?.

Jangan sampai orang menganggap PAS hanya menjadi boneka DAP....

Cukuplah,

Teruskan perjuangan

Bekerja Untuk Islam

No comments: