30 October 2012

Kesilapan Wan Ji dan Muzakarah

Hampir 2 minggu penulis menyepi daripada dunia blog dan FB dek kerana beberapa kesibukan yang tidak dapat dielakkan. Namun penulis masih sempat mengikuti perkembangan semasa tentang apa yang berlaku. Bahkan penulis menganggap ini sebagai satu kewajipan.

Sehari sebelum aidiladha, akhbar sinar harian mengeluarkan kenyataan Dr. Asri Zainal Abidin yang meminta supaya PAS tidak menjadi Ayatullah. Kenyataan itu dikeluarkan selepas Dr.Mazlee Malek melontarkan soalan yang berbentuk provokasi kepada Dr.Asri tentang PAS.

Penulis agak pelik kenapa Dr.Asri melontarkan nasihat yang demikian. Adakah Dr.Asri melihat PAS ini seperti Syiah, ataupun adakah Dr.Asri melihat terdapat tokoh dalam PAS yang cenderung kepada Syiah?.

Selepas dari perbandingan yang diletakkan itu, penulis melihat sudah ada komen nakal dalam fb yang menyebut dan mengelar Dr. Asri sebagai Ayatollah Asri dan Mullah Mazlee. Macam-macam, itulah dunia fb.

Selepas penulis menyiarkan tulisan yang bertajuk Hudud dari perspektif Yusof Qaradawi dan Kesilapan Wan Ji, penulis terus mendapat respon daripada Ust. Wan Ji samada melalui telefon mahupun kenyataan terbuka dalam FB untuk mengadakan pertemuan ataupun muzakarah terbuka.

Mulanya penulis agak terkejut apabila Ust. Wan Ji ingin mengadakan muzakarah terbuka dengan penulis. Ust. Wan Ji tak perasankah yang penulis sudah memaklumkan di perenggan pertama dalam tulisan tersebut bahawa tulisan ini bukan tulisan penulis. Bahkan penulis linkkan tulisan ini di wall FB Ust. Wan Ji dengan menyebut bahawa terdapat tulisan yang menkritik beliau!.

Dalam hal ini, seolah-olah Ust. Wan Ji tidak cermat dalam membaca artikel yang penulis letakkan dalam blog ini. Harap-harapnya dalam pembacaan kitab-kitab yang lain Ust. Wan Ji tidak bersifat demikian iaitu gopoh dan tidak cermat dalam pembacaan yang memungkinan kesilapan dalam kefahaman.

Untuk makluman pembaca, tulisan yang dihantar oleh panglima garang berani ini, penulis telah teliti sumber yang disebutkan. Selepas penulis yakini keabsahan fakta yang diberi, baru penulis paparkan dalam blog untuk menjadi satu perbincangan ilmiah antara Ust. Wan Ji dan Penulis tersebut. Jadi tidak timbul bahawa penulis paparkan penulisan tanpa usul periksa.

Apa yang penulis harapkan supaya Ust.Wan Ji dapat menjawab dakwaan “kesilapan” yang dilontarkan. Jadikan perbincangan dalam dunia maya ini dalam bentuk yang lebih ilmiah tanpa dipengaruhi dengan emosi ataupun untuk mencapai tujuan-tujuan tertentu, kalau ada.

...Teruskan Perjuangan...

Bekerja Untuk ISLAM

Bandar Baru Bangi, 8.10 pagi

1 comment:

Paracletos said...

Harap anda sudi terima jemputan Ust WJ untuk diskusi ilmiah.

- Yang Berharap