21 December 2010
Tinggalkan kemuncup itu
Paling menarik apabila Pengerusi DAP Kebangsaan bersedia untuk mengadakan perbincangan mengenai isu negara Islam yang sebelum ini agak keras penentangan yang diberikan. Ini membuktikan bahawa kepimpinan Ulamak semakin menuju kegemilangannya. (kalau macam tu, lekuk ketiga masih belum relevan).
Ini juga menunjukkan bahawa pentingannya PAS kejap dengan prinsip yang dipegang yang akhirnya membuahkan kawan dan lawan semakin hormat dengan PAS dari semasa ke semasa. PAS bukan sekadar dilihat berprinsip secara teori bahkan praktikalnya juga.
Dua tiga hari sebelum ini penulis ada terbaca beberapa kenyataan yang kurang enak berlegar di dunia maya iaitu persoalan berkenaan dengan muzakarah PAS Baru. Tiba-tiba timbul kembali istilah isu geng kerajaan Perpaduan yang kononnya menolak buku tersebut. Ya, memang tidak dinafikan Ulamak Pelapis PAS menolak beberapa fakta dalam buku tersebut secara ilmiah.
Bahkan Ust. Zaharudin Mohamad telah membentangkan hujjah penolakan dalam diskusi buku ini bersama dengan pengarang sendiri secara terbuka.
Yang lebih dahsyat lagi, timbul dalam satu blog mendakwa bahawa Ust. Abu Bakar Chik telah melobi Us. Yahya Osman dan Fadhli Saari (setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan) supaya menolak buku ini. Konon akhirnya kedua-duanya menolak cadangan ust. Abu Bakar Chik itu.
Selepas menulis membaca maklumat tersebut, beberapa sahabat yang telah mendapatkan maklumat daripada Fadhli sendiri menyatakan bahawa cerita ini adalah TIDAK BENAR dan FITNAH.
Kenapa isu kerajaan perpaduan di timbulkan balik?. tidak cukupkah kenyataan daripada Tuan Guru Presiden dalam isu ini?. tidak cukupkah penjelasan muktamar dalam menjelaskan isu ini.?
Di saat kepimpinan PAS cukup bersedia untuk ke Putrajaya, di saat Pakatan Rakyat semakin mempekemaskan langkah untuk ke Putrajaya. Tiba-tiba terdapat beberapa anasir-anasir yang ingin memundurkan ke belakang dengan menimbulkan pelbagai fitnah.
Inilah antara kemuncup dalam perjuangan yang sentiasa ada. kita mempunyai pilihan samada mencabut kemuncup sebelum menggerakkan langkah atau membiarkan kemuncup itu sehingga sampai ke matlamatnya kemudian baru dibuang.
Setiap tulisan adalah dipamerkan merupakan satu tanggungjawab yang akan ditanya oleh Allah satu persatu. oleh itu pastikan setiap tulisan ini dikarang dengan penuh tanggungjawab dan fakta. bukannya untuk tujuan memfitnah dan sarat dengan pembohongan.
www.attakiri.blogspot.com
Bekerja Untuk Islam...
09 December 2010
Kursus Bahasa Arab Ke Syria
di samping itu, di sini penulis ingin memaklumkan kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai kursus bahasa arab ke Syria 2011 sila layari
http://kursusbahasaarabsyria.blogspot.com/
Kursus ini dibuka untuk
- Lepasan SPM dan STPM yang berminat untuk menyambung pengajian dalam Pengajian Islam
- Sesiapa yang berminat mendalami bahasa Arab
Maklumat lanjut tentang kursus ini boleh layari blog tersebut.
Tarikh tutup pendaftaran pada 31 Disember 2010
www.attakiri.blogspot.com
Bekerja Untuk Islam
28 October 2010
Kenyataan Rasmi Ulamak Pelapis PAS: Rancangan Jadikan Malaysia Sebagai Hub Hiburan Amat Dikesali
Kuala Lumpur, 26 Oktober 2010 - Tindakan pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mahu menjadikan Malaysia sebuah hub pusat hiburan malam bagi memacu industri pelancongan mengikut Program Transformasi Ekonomi (ETP) adalah sangat dikesali.
Berdasarkan perancangan tersebut, kerajaan akan menubuhkan beberapa kelab malam terkemuka, menganjurkan konsert utama, melonggarkan garis panduan untuk penghibur antarabangsa dan “mempakejkan” semula acara antarabangsa seperti Formula 1 dan MotoGP.
Ketika isu gejala sosial seperti pembuangan bayi, zina, rogol dan lain-lain dibincangkan dengan hangat di media massa, tiba-tiba kerajaan menyongsang arus merancang pula untuk menjadikan Malaysia sebagai hub hiburan.
Kajian menunjukkan bahawa gejala sosial yang melanda negara kita pada hari ini antara punca utamanya adalah hiburan yang berlebihan dan tidak terkawal. Nafsu manusia dirangsang melalui hiburan-hiburan seumpama ini yang akhirnya membawa kepada penzinaan dan seterusnya pembuangan anak apabila mengandung.
Dengan perancangan ini, jelas menunjukkan bahawa kerajaan tidak serius untuk mengatasi gejala sosial yang berlaku. Kerajaan lebih mengutamakan keuntungan duit semata-mata berbanding dengan usaha untuk mengatasi gejala tersebut apabila menjangkakan ia akan memberi pendapatan negara kasar sebanyak RM 427 juta dan mewujudkan sebanyak 8,000 peluang pekerjaan.
Atas rancangan tersebut, kerajaan akan menubuhkan zon hiburan di Greater Kuala Lumpur/Lembah Klang, Genting Highlands, Pulau Pinang, Langkawi dan Kota Kinabalu dengan pelaburan sebanyak RM467 juta yang akan dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan. Jangkaan pulangan hasil pelaburan tersebut adalah sebanyak RM1.8 bilion menjelang 2020.
Perlu dinyatakan di sini bahawa walaupun kerajaan telah menganjurkan pelbagai program keagamaan seperti sambutan hari-hari kebesaran Islam, ceramah, kuliah dan lain-lain termasuk yang terbaru menubuhkan TV Al-Hijrah yang diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri, program-program tersebut hanya akan menjadi sia-sia apabila kerajaan terus menggalakkan hiburan yang berlebihan.
Sebagai seorang manusia, seseorang akan lebih cenderung kepada hiburan berbanding dengan program keagamaan kerana sifat tabiat semulajadi manusia yang diciptakan adalah sedemikian.
Rancangan kerajaan ini menampakkan lagi bahawa kerajaan tidak ada keinginan politik untuk melaksanakan Islam secara menyeluruh dan membongkarkan lagi pembohongan kerajaan bahawa negara ini adalah negara Islam untuk mengaburi mata orang Islam tetapi hakikatnya negara ini adalah sebuah negara sekular.
Justeru, Ulamak Pelapis PAS menentang sekeras-kerasnya tindakan kerajaan ini yang ingin menjadikan Malaysia sebagai hub hiburan. Jika kerajaan ikhlas untuk mengatasi masalah gejala sosial dan membangunkan negara mengikut acuan sendiri, tidak acuan barat, seharusnya kerajaan membatalkan cadangan ini dan seterusnya mengurangkan tempat-tempat hiburan yang ada. Kerajaan seharusnya berusaha untuk membentuk suasana Islam dan bukannya menghalalkan cara demi untuk mencapai matlamat.
Lajnah Keahlian dan Ulamak Pelapis
Dewan Ulamak PAS Pusat
Kuala Lumpur
sumber : http://ulamak.pas.org.my
Bekerja Untuk Islam
www.attakiri.blogspot.com
Kenyataan Rasmi Ulamak Pelapis PAS: Rancangan Jadikan Malaysia Sebagai Hub Hiburan Amat Dikesali
Kuala Lumpur, 26 Oktober 2010 - Tindakan pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mahu menjadikan Malaysia sebuah hub pusat hiburan malam bagi memacu industri pelancongan mengikut Program Transformasi Ekonomi (ETP) adalah sangat dikesali.
Berdasarkan perancangan tersebut, kerajaan akan menubuhkan beberapa kelab malam terkemuka, menganjurkan konsert utama, melonggarkan garis panduan untuk penghibur antarabangsa dan “mempakejkan” semula acara antarabangsa seperti Formula 1 dan MotoGP.
Ketika isu gejala sosial seperti pembuangan bayi, zina, rogol dan lain-lain dibincangkan dengan hangat di media massa, tiba-tiba kerajaan menyongsang arus merancang pula untuk menjadikan Malaysia sebagai hub hiburan.
Kajian menunjukkan bahawa gejala sosial yang melanda negara kita pada hari ini antara punca utamanya adalah hiburan yang berlebihan dan tidak terkawal. Nafsu manusia dirangsang melalui hiburan-hiburan seumpama ini yang akhirnya membawa kepada penzinaan dan seterusnya pembuangan anak apabila mengandung.
Dengan perancangan ini, jelas menunjukkan bahawa kerajaan tidak serius untuk mengatasi gejala sosial yang berlaku. Kerajaan lebih mengutamakan keuntungan duit semata-mata berbanding dengan usaha untuk mengatasi gejala tersebut apabila menjangkakan ia akan memberi pendapatan negara kasar sebanyak RM 427 juta dan mewujudkan sebanyak 8,000 peluang pekerjaan.
Atas rancangan tersebut, kerajaan akan menubuhkan zon hiburan di Greater Kuala Lumpur/Lembah Klang, Genting Highlands, Pulau Pinang, Langkawi dan Kota Kinabalu dengan pelaburan sebanyak RM467 juta yang akan dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan. Jangkaan pulangan hasil pelaburan tersebut adalah sebanyak RM1.8 bilion menjelang 2020.
Perlu dinyatakan di sini bahawa walaupun kerajaan telah menganjurkan pelbagai program keagamaan seperti sambutan hari-hari kebesaran Islam, ceramah, kuliah dan lain-lain termasuk yang terbaru menubuhkan TV Al-Hijrah yang diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri, program-program tersebut hanya akan menjadi sia-sia apabila kerajaan terus menggalakkan hiburan yang berlebihan.
Sebagai seorang manusia, seseorang akan lebih cenderung kepada hiburan berbanding dengan program keagamaan kerana sifat tabiat semulajadi manusia yang diciptakan adalah sedemikian.
Rancangan kerajaan ini menampakkan lagi bahawa kerajaan tidak ada keinginan politik untuk melaksanakan Islam secara menyeluruh dan membongkarkan lagi pembohongan kerajaan bahawa negara ini adalah negara Islam untuk mengaburi mata orang Islam tetapi hakikatnya negara ini adalah sebuah negara sekular.
Justeru, Ulamak Pelapis PAS menentang sekeras-kerasnya tindakan kerajaan ini yang ingin menjadikan Malaysia sebagai hub hiburan. Jika kerajaan ikhlas untuk mengatasi masalah gejala sosial dan membangunkan negara mengikut acuan sendiri, tidak acuan barat, seharusnya kerajaan membatalkan cadangan ini dan seterusnya mengurangkan tempat-tempat hiburan yang ada. Kerajaan seharusnya berusaha untuk membentuk suasana Islam dan bukannya menghalalkan cara demi untuk mencapai matlamat.
Lajnah Keahlian dan Ulamak Pelapis
Dewan Ulamak PAS Pusat
Kuala Lumpur
Bekerja Untuk Islam
www.attakiri.blogspot.com
05 October 2010
Terpaku di Masjid Rusila
Bermula daripada Mursyidul Am sampai kepada Murabbi PAS Al-Fadhil Ustaz Yahya Othman kelihatan begitu bersemangat untuk memdidik pemuda PAS dengan tarbiyyah. PAS tanpa Tarbiyyah ibarat Jasad yang tiada Roh.
Ketika Ketua Pemuda PAS Ust. Nasrudin Hassan Tantawi mula menyebut untuk menyemarakkan agenda Tarbiyyah seperti tahun 80'an. Terdapat segelintir sahabat mengeluarkan cakap-cakap bahawa Ust. Din (nama manja kot) ingin mundur ke belakang ataupun Ust.Din ingin membentuk pemikiran taliban dikalangan pemuda PAS.
Ternyata jangkaan ini begitu meleset. pandang ke belakang bukan bermakna mundur. tapi pandang ke belakang untuk membina kekuatan lonjakan ke depan.
Lonjakan tidak dapat dimomentumkan tanpa persediaan tarbawi yang mantap. perancangan strategi perlu disandarkan dengan hati yang ikhlas dalam perjuangan. Hati yang ikhlas tidak terbina tanpa faham yang jitu terhadap liku perjuangan dalam gerakan islam. Liku perjuangan tidak akan dapat dihadapi tanpa ditanam dengan tarbiyyah.
Program ini begitu mendapat sambutan yang cukup menggalakkan. Bahkan perkampungan Rusila begitu meriah dengan kedatangan peserta yang mencapai angka 5 ribu selama 3 hari 2 malam.
Penulis berkesempatan berjumpa dan mengikat tali ukhuwwah dengan para sahabat pemuda selama program ini berlangsung.
Yang paling mengujakan ialah kesanggupan Tuan Guru Presiden mengkhatamkan tafsir Surah Al-Hujurat yang berlangsung hampir 4 jam yang telah dibahagikan kepada 2 slot.
Ini semua menandakan bahawa pimpinan begitu bersemangat untuk melahirkan pemuda yang ditarbiah dengan tarbiyyah Islamiyyah.
Penulis tidak berpengalaman melihat perhimpunan tarbawi sebegini ramai. Kesemua bersemangat untuk ditarbiyyah dan sedia untuk mendengar kupasan tarbawi daripada kesemua pembentang yang disediakan.
Menurut Pengarah program Ust Azman Shafawi perhimpunan ini merupakan kesinambungan daripada perhimpunan tarbawi yang pernah diadakan di tempat yang sama pada tahun 90'an. waktu itu, penulis masil mentah untuk memahami erti tarbawi.
Ramainya peserta memperlihatkan kepada penulis bahawa mereka adalah pemuda-pemuda yang sanggup berdepan dengan sebarang kemungkinan dan cabaran demi untuk Islam.
Kedatangan peserta ini tanpa dibayar, bahkan perlu mengeluar untuk menjadi peserta tidak boleh dipandang enteng. Semangat dicampur dengan kefahaman yang jitu akan menghasilkan momentum yang kuat untuk meneruskan kesinambungan kepimpinan Ulamak di masa-masa mendatang.
Teringat Kata Ustaz Yahya Othman kepada peserta Ijtima' Tarbawi " Sesungguhnya saya kasih kepada awak semua wahai pemuda".
Teruskan Perjuangan. Bekerja untuk Islam. Tahniah kepada Dewan Pemuda PAS khususnya untuk Ust. Nasrudin Hassan Tantawi yang telah merancakkan kembali arena tarbiyyah untuk Pemuda.
Sesungguhnya PAS ialah Parti Dakwah, Siyasah Dan Tarbiyyah. Kalian sudah pun telah cuba merealisasikannya sebaik mungkin..
Tambahan : Menunggua program "wa iz" yang dicadangkan oleh Mursyiul Am
www.attakiri.blogspot.com
...Bekerja Untuk ISLAM...
29 September 2010
argh..kakunya tangan untuk menulis
Pada mulanya, penulis ingin menulis kembali silsilah Cinta Ramadhan pada ramadhan yang lalu. Tapi entah kenapa, setiap kali ingin menulis, semangat itu hilang begitu sahaja. Menulis tanpa semangat atau bahasa lembutnya menulis dengan jiwa menyebabkan seni penulisan akan hilang begitu sahaja.
Hari ini, penulis ingin memulakan kembali penulisan, tetapi tidak tahu nak mulakan dari mana. Idea datang mencurah-curah, tetapi tak tahu nak utamakan yang mana.
akhirnya, ku tulis gelodak hati sebagai pemula bicara.
InsyaAllah, Blog Bekerja Untuk ISLAM akan diaktifkan kembali...tunggu
www.attakiri.blogspot.com
Bekerja Untuk ISLAM...
20 July 2010
UMNO minta kerjasama, awas....
Dalam hal ini Penulis hanya memasukkan kembali tulisan yang pernah dipaparkan pada tahun 2008 selepas PAS dan Pakatan Rakyat menang besar dalam PRU2008. Tulisan ini sekadar renungan kembali.
walaupun begitu, dalam hal ini, PAS perlu berhati-hati dalam membuat sebarang kenyataan kerana silap keluarkan kenyataan, pengundi atas pagar akan lari daripada mengundi PAS..
Mungkin UMNO telah menjangkakan PAS tidak akan terima pelawaan ini. tetapi Pelawaan ini sebagai tanda kononnya UMNO begitu prihatin dengan penyatuan berbanding PAS.
Tulisan tersebut boleh di rujuk di sini ( Pertembungan PAS dan UMNO)
www.attakiri.blogspot.com
Bekerja Untuk Islam...
14 July 2010
kenangan lalu (2002-2007) V : Membina Syaksiah Dalam Kepimpinan
Sekarang ini, bukan setakat perempuan, kaum lelaki pun tidak dibenarkan berjalan malan berseorangan di Bandaraya Kuala Lumpur. Bagi penulis sendiri, ini bukan satu perkara yang baru kerana ini dapat dibaca di akhbar-akhbar dalam versi internet. Hatta tetamu yang datang dari Malaysia pun menceritakan tentang perkara yang sama.
Kalau dikaji dengan lebih mendalam, kenapa keadaan ini berlaku, sedangkan Malaysia telah diwar-warkan sebagai sebuah negara Islam yang bertamadun yang dikononkan digelar Ummu Hadharah dan berkonsepkan Islam Hadhari!!!!! (kenyataan ini pada tahun 2005). Kenapa gejala keruntuhan moral berlaku, ? kenapa perkara ini tidak berlaku dikala Islam dapat memerintah dunia bermula zaman Rasulullah sehingga kerajaan Islam yang berpusat di Kota Istanbul, Turki.?
Penulis tidak berminat untuk menceritakan tentang kepentingan penubuhan kerajaan Islam yang sebenar kerana ia memerlukan kepada perbincangan yang khusus dan ilmiah. Tetapi apa yang ingin ditumpukan ialah peranan pemimpin dalam membentuk ahli atau rakyatnya ke arah cintakan Islam sebagai cara hidup.
Rasulullah pernah menyatakan dalam hadisnya bahawa manusia akan mengikut cara hidup pemimpin meraka. Memang kalau dilihat dari sudut waqie, perkara ini memang pernah berlaku. Contohnya di zaman khilafah Umawiyyah yang berpusat di Damsyik (Syria).
Ulamak pernah membezakan antara corak pemerintahan Amirul Mu'minin Umar Abdul Aziz dan khalifah yang lain.
Di zaman Umar Abdul Aziz, Rakyatnya menjadi pemurah, sentiasa menumpukan kepada kajian ilmiah dan perkara yang sewaktu dengannya. ini kerana pemimpinnya seorang Ulamak yang cintakan ilmu dan selalu mengajak rakyatnya bermunaqasah Ilmiah dan tidak membazirkan harta demi kepentingan peribadi.
Itu kalau pemimpinnya seorang yang baik. Contoh rakyat yang mengikut akhlak pemimpinnya yang menjurus ke arah kerosakan, rasanya terlampau banyak dan tidak perlu disebutkan kerana pembaca boleh melihat sendiri suasana sekarang.
Tujuan penulis mengketengahkan tajuk ini supaya sidang pembaca memikir dan merenung kembali tugas yang bakal dipikul oleh semua yang bergelar pelajar Islam.
Tugas ini bukan satu tugas yang boleh dianggap enteng dan mudah diselenggarakan. kerana berapa ramai para daie yang gugur dalam bidang dakwah sebelum sampai ke akhir. Oleh kerana itu, pelajar Islam itu sendiri, selain mempersiapkan diri dalam ilmu pentadbiran dan sebagainya (walaupun itu penting), perlu juga membuat persiapan dari sudut pembinaan syaksiah dalam membina sesuatu organisasi yang lebih mantap.
Dan ini sepatutnya dipandang sebagai perkara yang paling utama dalam sesuatu organisasi. Cuba lihat sendiri, bagaimana sirah Rasulullah SAW yang mendidik dan mentarbiah para sahabatnya sehingga mampu memimpin berpandukan Al-Quran dan Sunnah dan mereka juga terkenal dengan syaksiah yang tegas lagi berhimmah serta berkaliber sehingga menggerunkan musuh-musuh Islam ketika itu.
Kerana itulah, seorang pelajar Islam perlu sentiasa membaca dan mengkaji Sirah Rasulullah SAW dan sejarah hidup para sahabat, khulafa' Ar-Rasyidin dan juga khalifah-khalifah Islam selepasnya.
Bagaimana mereka mendidik diri mereka sendiri dan membina keperibadian yang begitu hebat, lihatlah peribadi seorang pemuda yang bernama Muhammad AL-Fateh, bagaimana Syaksiah beliau,? bagaimana hubungannya dengan Allah SWT sehingga dikatakan bahawa Muhammad Al-Fateh tidak pernah meninggalkan solat tahajjud selepas Baligh. Maka munasabahlah Allah SWT memberi kelebihan kepada beliau untuk merealisasikan hadis yang bermaksud :
"Akan dibuka Kota Kontantinapel, dan sebaik-baik ketua adalah ketuanya, sebaik-baik tentera adalah tentera yang bersama ketika itu"
Kerana itulah, seorang yang dilantik menjadi kepimpinan perlu sentiasa muhasabah, muraqabah, muatabah terhadap diri masing-masing ke arah menjadi yang terbaik dan sentiasa memikirkan bagaimana cara untuk masing-masing merubah akhlak yang buruk kepada keadaan yang lebih baik dan menyeru pula kepada rakyat-rakyat mereka.
Dengan istilah lain : Perbaikilah diri kamu dan disamping itu serulah orang lain
Dan perlu diingat, sesuatu jawatan yang dipegang merupakan amanah yang akan dipersoalkan, dan sepatutnya seorang pimpinan itu tidak boleh mengeluarkan perkataan yang boleh diistilahkan sebagai lepas tengguk seperti " aku mana tahu, orang pilih aku" kerana setiap mereka yang memilih pasti telah memberi kepercayaan kepada calon pemimpin yang mereka setujui.
Dan apabila telah dipilih ketika itulah seseorang itu akan tahu apa erti amanah sebenarnya dan pada masa itu, seseorang yang sedar dengan tangungjawab tersebut pasti akan cuba mentarbiyyah diri agar sentiasa menjadi terbaik atau disebut Qudwah Hasanah.
Penulis meletakkan kepentingan tarbiyyah dalam kepimpinan kerana dalam suasana sekarang ini, Malaysia semakin kekurang kepimpinan yang berlatarbelakangkan ulamak yang dikira cekap dalam mentadbir dan mentarbiyyah masyarakat kerana yang ada akan pergi tapi penggantinya belum diketahui lagi.
Lihatlah sendiri, berapa ramai pelajar-pelajar yang lulusan agama yang terlibat langsung dengan masyarakah, semuanya itu boleh dibilang dengan jari!!!!.
Jadi ditangan siapakah lagi yang diharapkan kalau bukan dari kalangan kita sendiri, Ingat Islam itu akan bangkit kembali, walaupun kita tidak memperjuangkannya.
Firman Allah SWT yang bermaksud : Wahai Orang Beriman, Adakah kamu mahu aku menunjukkan kepada kamu suatu perniagaan (yang keuntungannya) dapat melepaskan diri kamu dari azab neraka.? (caranya ) hendaklah kamu beriman kepada Allah SWT dan RasulNya dan kamu berjuang fisabillah dengan harta-harta dan jiwa-jiwa kamu" As-Sof
Dengan sebab itu jangan kita melepaskan peluang yang Allah SWT berikan kepada kita kerana kalau peluang ini ditolak, Allah akan menggantikan kaum yang lain untuk menegakkan Islam itu sendiri kerana Allah SWT berfirman yang bermaksud :
Wahai orang yang beriman, sesiapa yang berpaling dari kalangan kamu daripada agamanya (Islam), maka Allah SWT akan mendatangkan satu kaum yang Allah Taal kasih kepada mereka dan mereka kasih kepada Allah...)
Oleh itu, kepada yang terlibat dengan kepimpinan, Sedarlah, kami telah memberi kepercayaan kepada kamu untuk memimpin kami, jadi laksanakanlah amanah ini dengan semampu mungkin dan jangan kamu jadikan amanah ini sebagai langkah untuk kamu dihumbankan ke neraka, tetapi jadikan kepimpinan ini sebagai ibadah dan Jihad ke JalanNya.
* Artikel ini untuk dikeluarkan untuk Majalah Al-Khauthar bawah kelolaan Keluarga Penuntut Terengganu Syria (KPTS), Damsyik pada 6 Jumada Ula 1426 bersamaan dengan 13 Jun 2005.
* Artikel tidak diedit kecuali dari sudut kesalahan ejaan sahaja untuk mengekalkan keasliannya.
www.attakiri.blogspot.com
Bekerja Untuk Islam...
12 July 2010
Tukar Tonggak Melayu Lebih Selamat
Ekoran daripada itu, mula timbul idea penyatuan antara UMNO dan PAS supaya agenda Melayu dapat diperkasakan. Bahkan terdapat beberapan pandangan termasuk utusan hari ini memaparkan bahawa PAS akan lebih berpeluang melaksanakan agenda Islam bersama dengan UMNO daripada bersama dengan Pakatan Rakyat.
PAS telah mengalami pengalaman perit ketika bersama UMNO. Walaupun pada mulanya PAS mampu mengetengahkan pelbagai agenda Islam bersama UMNO pada awal tahun 70'1n. Namun, PAS akhirnya ditendang begitu sahaja tanpa banyak bicara. Mungkin berlaku beberapa kesilapan daripada pihak PAS dalam beberapa isu . Tetapi tindakan drastik BN menendang PAS merupakan satu tragedi yang tidak dapat dimaafkan.
PAS semenjak awal penubuhanya begitu sinonim dengan melayu. Ini kerana bagi masyarakat Malaysia, Islam itu Melayu Melayu itu Islam. Dengan sebab itu, PAS banyak menguasai kawasan orang Melayu khususnya di Kelantan dan Terengganu.
PAS yang memegang prinsip Islam telah membuktikan mampu mentadbir dengan adil dan tanpa penyelewengan. Kelantan yang telah ditadbir selama 20 tahun terbukti sebagai sebuah kerajaan yang bersih daripada sebarang bentuk penyelewengan. Walaupun terdapat beberapa laporan telah dibuat kepada SPRM. Tetapi kesemua laporan berakhir dengan ketiadaan kes.
PAS juga telah membuktikan keteguhan kepada prinsip perjuangan apabila kesemua wakil rakyat PAS tidak terlibat dengan agenda lompat parti yang telah mengemparkan negara baru-baru ini.
Ini semua menandakan bahawa dengan prinsip dan dasar perjuangan Islam telah membawa PAS dan ahli menjadi lebih Istiqomah dalam perjuangan dan lebih ke arah konsep keadilan untuk semua.
PAS bersedia bekerjasama dengan pelbagai pihak dalam isu Islam seperti mana yang pernah di putuskan dalam Muktamar PAS Pusat di Perak dan Shah Alam. Bekerjasama bukan bermakna bersatu.
PAS pernah membela perobohan Kg. Berambang, PAS pernah membela isu Natrah, PAS pernah menentang PPSMI yang sampai sekarang tidak ada penyelesaian konkrit.
PAS juga pernah membantah pemansuhan tulisan jawi, PAS menentang segala bentuk pengekplotasian terhadap peneroka felda dengan penubuhan Persatuan Anak-Anak Felda Kebangsaan (ANAK) yang dipengerusikan oleh Sdr. Mazlan Aliman.
Semua penentangan ini untuk membuktikan bahawa PAS membela Bangsa Melayu yang dizalimi.
Ini belum termasuk penentangan PAS terhadap sebarang bentuk kemungkaran yang bukan sahaja boleh merosakkan agama, bahkan bangsa itu sendiri seperti anjuran konsert-konsert yang boleh merosakkan maruah bangsa. penentangan terhadap judi bola sepak, bantahan terhadap ketidakadilan dalam sistem pilihanraya dan pelbagai lagi.
Ini belum lagi menyentuh isu pembaziran dan rasuah yang menelan jutaan ringgit.
Isu-isu inilah menggambarkan bahawa PAS komited dengan isu-isu Islam dan Melayu.
Kesemua isu-isu ini diwujudkan oleh Kerajaan yang diketuai oleh UMNO.
Oleh itu, sudah sampai masanya bangsa Melayu bersedia untuk menukar tonggak pergantungan daripada UMNO yang banyak melakukan kerosakan kepada agama kepada tonggak yang baru yang berasaskan kepada asas yang teguh dan kuat.
Dasar perjuangan PAS bukan sekadar hiasan dalam buku perlembagaan. Dasar ini menjadi asas dalam pergerakan PAS semenjak dari tahun 1951 sehingga sekarang.
Sudah sampai masanya Bangsa Melayu kembali kepada PAS..
Anda tentu yakin dengan Parti Islam Semalaysia (PAS)
www.attakiri.blogspot.com
Bekerja Untuk Islam...
09 July 2010
IKRAM..tunggu dan lihat
Penulis tertarik dengan pandangan Prof. Dr. Badhlihisham dalam harakahdaily (klik di sini) yang agak meragui pergerakan IKRAM di masa akan datang.
Sekadar dakwaan sebagai wakil Ikhwanul Muslimin di Malaysia tidak memadai. Ikhwanul Muslimin sekarang ini sudah berpecah kepada banyak puak yang mempunyai pandangan-pandangan yang pelbagai. Perpecahan ini termasuk tentang keperluan meng"alami"kan perjuangan Ikhwan atau tidak.
Jadi, bagaimana untuk mendakwa wakil ikhwanul muslimin dalam keadaan kepimpinan Ikhwanul Muslimin masih berbeza pandangan dalam soal ini.
Tidak dinafikan Ikhwanul Muslimin merupakan antara gerakan Islam yang terbaik dari sudut penyusunan agenda tarbiyyah dan Dakwah. Tetapi jangan lupa bahawa PAS adalah gerakan Islam pertama yang mengabungkan agenda Siyasah, tarbiyyah dan dakwah dalam pergerakannya.
Sering kali penulis ditanya tentang berbilang-bilang jemaah dan hukumnya. Dalam hal ini, penulis sering menyebut penulis kurang bersetuju dengan berbilang-bilang jemaah kerana berkemungkinan boleh membawa saingan permusuhan antara satu sama lain.
Tetapi dalam konteks Malaysia yang sedia ada sekarang, kita terpaksa mengakui bahawa wujudnya berbilang-bilang jemaah. Cuma apa yang perlu dikagumi ialah kejayaan PAS dalam mengtunggalkan gerakan Islam dari sudut politik kepartian.
Penulis bersetuju dengan banyaknya NGO-NGO Islam tetapi bukan dengan banyaknya jemaah-jemaah Islam.
Ya, memang tidak dinafikan bahawa Prof. Dr. Yusof Al-Qaradhawi berpandangan bahawa berbilang-bilang jemaah dibolehkan untuk saling kuat menguatkan antara satu sama lain. Realiti yang berlaku ialah kekadang terdapat isu yang saling rebut-merebut dan memusuhi antara satu sama lain.
IKRAM telah mendakwa sebagai sebuah gerakan Islam yang akan membangkitkan ummah. Ini akan menimbulkan polemik baru dalam dimensi dakwah. Hizbut Tahrir pun mendakwa sedemikian.
Dari sudut strateginya, bagaimana untuk membangkitkan ummah. Teori boleh diberikan, bagaimana dengan perlaksanaannya. Perlu diingat, Dakwah tidak berjaya diluaskan kecuali dengan dimasukkan elemen politik.
Rasulullah diperintahkan oleh Allah untuk berhijrah ke Madinah selepas pelancaran dakwah tidak berjaya diluaskan di Mekah. Selepas penubuhan sebuah negara, barulah Islam berjaya dilaksanan secara menyeluruh dan dakwah Islam tersebar ke merata dunia.
Berkemungkinan, perjuangan IKRAM akan menuju ke arah penubuhan sebuah parti politik. Apabila ini berlaku, sudah tentu berlaku pertembungan antara PAS dan IKRAM.
Jadi adakah diwaktu ini berbilang-bilang jemaah dianggap sebagai satu kebaikan atau sebagai pemecahan undi orang Islam dalam mencapai visi yang sama.
Oleh itu, sama-samalah kita tunggu dalam lihat sejauh mana pergerakan IKRAM dalam membangkitkan ummah kembali.
www.attakiri.blogspot.com
Bekerja Untuk Islam...
07 July 2010
Sambutan Ramadhan, mulakan pada hari ini...
Kelebihan Ramadhan tidak perlu dipertikaikan lagi. Maklumat mengenai bulan Ramadhan samada daripada Al-Quran dan Hadis begitu banyak dilonggokkan kepada masyarakat samada dalam bentuk media cetak ataupun elektronik.
Yang berbaki ialah bagaimana kesanggupan umat Islam untuk menyambutnya dengan merebut peluang-peluang yang ada.
Apabila tiba 1 Ramadhan, kebanyakan umat Islam begitu bersemangat untuk menyambutnya dengan memulakan dengan baik samada ibadah yang wajib seperti berpuasa dan sunat seperti menyegerakan berbuka, melambatkan sahur dan berqiamullai dan sebagainya.
Ya, Ibadat wajib pasti diteruskan. Bagaimana dengan perkara sunat?. Seminggu pertama boleh bertahan, masuk minggu ke 2 dan seterusnya. Ibadat sahur ditinggalkan, Qiamullai apatah lagi. Ini belum termasuk solat terawih yang semakin kurang rakaatnya dari semasa ke semasa.
Ini belum lagi disentuh soal tingkah laku dan percakapan dalam bulan ramadhan yang kadang-kadang dapat mengurangkan mutu kualiti puasa tersebut.
2 bulan sebelum tiba ramadhan, sesetengah umat Islam mula sibuk untuk memikir tema sambutan aidilfitri dan tempahan baju raya. Tempahan baju raya terpaksa dibuat awal kerana bimbang tukang jahit tidak lagi menerima tempahan di awal bulan ramadhan.
Ini adalah situasi biasa yang berlaku.
Tetapi bagaimana dengan persiapan kita untuk menyambut Ramadhan?
Ramadhan adalah bulan untuk melatih umat Islam supaya mencapai ketaqwaan kepada Allah SWT. Dalam bulan ini, Syaitan akan digantung peranannya dalam menyesatkan manusia. Yang berbaki hanya nafsu manusia yang sentiasa mendorong kepada kejahatan.
Dengan sebab itu, Nabi menyarakan agar ramadhan disambut dengan sebaik-baiknya dengan melaksanakan kebaikan dengan sebanyak-banyaknya seperti berjaga-jaga dalam berkata-kata, berhati-hati dalam tingkah laku, bersih jiwa daripada sebarang kekotoran, kuatkan rohani dengan qiamullai, stabilkan metabolisma dengan menyegerakan berbuka dan lewatkan sahur dan sebagainya.
Melakukan segala amalan tersebut amat sukar apabila dimulakan pada awal ramadhan. sememangnya waktu tersebut, peranan syaitan telah terbelenggu. Tetapi tabiat buruk yang menjadi kebiasaan diri amat sukar dikikis.
Oleh itu, Jalan yang terbaik ialah dengan mulakan sambutan awal ramadhan bermula sekarang. Jadual muhasabah harian secara berperingkat perlu dicoretkan mulai sekarang.
Jadual pengamalan ibadat sunat perlu mula dilakarkan mulai sekarang supaya ibadat tersebut boleh dilaksanakan secara berperingkat dengan penuh istiqomah.
Ini juga termasuk jadual pembacaan Al-Quran yang sepatutnya ditingkatkan mutunya dari semasa ke semasa bermula dengan pembetulan tajwid bacaan sehingga kepada kefahaman makna bacaan Al-Quran.
Ini termasuk dengan melatih lidah daripada mengeluarkan kata-kata yang boleh menyakitkan hati tanpa sebab yang munasabah, melatih hati daripada berprasangka buruk, melatih anggota daripada mengzalimi manusia yang lain.
Segala perancangan untuk menyambut ramadhan mesti dimulakan sekarang supaya ISTIQOMAH dapat dicapai dalam menghabiskan sebulan Ramadhan dengan amalan-amalan yang memungkinkan kita mendapat markah penuh.
Doakan supaya Ramadhan kali ini diberikan rezeki oleh Allah supaya bertemu dengan Malam Qadar.
Kejayaan menyambut Ramadhan pada tahun ini bermula pada hari ini.
Tulisan ini sebagai satu muhasabah untuk diri penulis sendiri.
www.attakiri.blogspot.com
Bekerja Untuk Islam...
04 July 2010
Tasawwuf itu Akhlak
"Saya rasa baik kamu masuk dengan thoriqat muhammad" jawab Dr. Buthi secara bersahaja.
Thoriqat muhammad bukan bermaksud thoriqat muhammadiyyah. Tapi thoriqat muhammad ini bermaksud ialah cukuplah dengan apa yang ditinggalkan oleh Rasulullah SAW.
Syria merupakan antara tempat yang paling banyak guru-guru thoriqat. Ini belum termasuk dengan thoriqat yang menyimpang daripada agama. Bahkan sesetengah guru-guru thoriqat mengambil kesempatan daripada ketaksuban ahlinya dengan membuat pelbagai aktiviti yang kadang kala diluar batasan akal.
Saranan Prof. Dr. Said Ramadhan Al-Buthi (Beliau masih hidup lagi kini) ada kebenarannya. Beliau bukan mengingkari thoriqat. tetapi beliau bimbang pemuda yang bertanya itu terjebak dengan thoriqat yang sesat atau penyertaanya dalam thoriqat menyebabkan pengajian wajib ditinggalkan.
Perwatakan Prof. Dr. Said Ramadhan Al-Buthi sama seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. dari sudut ketegasan, kelembutan dan peribadinya. Mungkin pandangan politik berbeza tapi kedua-duanya begitu minat dengan tasawwuf.
Bahkan Dr. Said Ramadhan ini antara ulamak yang mensyarahkan Kitab Hikam 'Atoillah As-sakandari dan Risalah Qusyairiah.
Ini menandakan bahawa beliau bukan anti tasawwuf. Tasawwuf bukan bermakna kita mesti menyertai thoriqat tertentu.
Tasawwuf dengan pengertian mudah ialah proses penyucian hati untuk mencapai tahap kecintaan kepada Allah.
Dengan sebab itu, beberapa himpunan zikir di amalkan supaya hati yang kotor dapat dibersihkan dengan zikir-zikir yang dibaca dan dijadikan amalan harian.
Penulis sering kali menyebut bahawa zikir-zikir yang diulang bukan sekadar untuk membasahi bibir atau untuk meningkatkan darjat semata-mata. Tetapi zikir yang diulang hendaklah diserapi makna dan pengertian dalam diri.
Penulis cukup tertarik dengan penjelasan Tuan Guru Presiden PAS dalam menterjemahkan Tasawwuf sebagai akhlak.
Penjelasan yang ringkas dan mudah difahami.
Ya, Tassawuf itu akhlak.
Penulis pernah melihat seorang yang didakwa ahli sufi, yang menjadi pembaca kitab-kitab tasawwuf, yang mahir dengan ilmu-ilmu dan maqam-maqam tasawwuf tetapi tidak berakhlak dengan akhlak yang baik.
Dalam keadaan pergaulan yang agak bebas dan perkara syubhat dijadikan salah satu sumber pendapatan. Ini akan merosakkan akhlak seorang Muslim yang mengaku diri menjadi sufi.
Ahli Sufi bukannya pembaca kitab sufi. Ahli Sufi ialah mereka yang berakhlak dengan akhlak Nabi.
Sebagaimana Nabi berakhlak dengan akhlak Al-Quran, begitu juga dengan Ahli Sufi.
Oleh itu, elemen tasawwuf menjadi penting kepada gerakan Islam. Hasil daripada penekanan Tasawwuf atau akhlak ini mampu menghasilkan keutuhan dalam Gerakan Islam.
Tasawwuf sentiasa mengajar kepada hambanya supaya sentiasa menjaga hati daripada perasaan hasad, mengumpat, mengadu domba, mempelekeh orang lain dan sebagainya.
Ini antara elemen untuk memperkuatkan gerakan Islam. sebab itu Sheikh Said Hawwa pernah menyebut tentang peri pentingnya kewujudan "Sufi Haraki" (ahli gerakan yang bersifat dengan sufi).
Penekanan tentang akhlak dalam berjemaah, wala' dan thiqah antara elemen tasawwuf yang perlu difahami oleh semua ahli gerakan.
Berakhlak baik merupakan arahan Allah SWT kepada manusia melalui wahyu yang diturunkan kepada para Nabi.
Oleh itu, tassawuf bukan untuk orang tertentu tetapi untuk semua umat Islam dalam memperbaiki akhlak dan membersihkan hati masing-masing.
www.attakiri.blogspot.com
Bekerja Untuk Islam..
02 July 2010
Iman dan Perjuangan
Tuan Guru Dato' Seri Presiden menjawab dengan mudah " sebenarnya kadang-kadang, kita hanya berzikir dengan sesuatu zikir tanpa mengenal pengasas kepada susunan zikir atau tarikat tersebut. Hampir kesemua pengasas tarikat seperti Sheikh Abu Hasan As-Syazilie, Sheikh Daud Al-Fatani dan ramai lagi yang dikenali sebagai guru tarikat terlibat dalam perjuangan Islam".
Penulis merasakan bahawa inilah antara fahaman yang perlu diterapkan kepada semua petugas dalam mendepani cakap-cakap bahawa PAS tidak mementingkan rohani.
Seorang sahabat pernah menceritakan kepada penulis bahawa satu ketika di salah sebuah masjid di Yaman, terdapat seorang pemuda bangun untuk memberi tazkirah tentang hebat dan besarnya pahala berjihad di Afghanistan. kebetulan beliau merupakan bekas mujahidin yang terlibat dalam menjatuhkan Soviet Union ketika itu.
Tiba-tiba bangun ahli jemaah masjid yang lain membangkang saranan tersebut dengan menyatakan bahawa sebelum kita bercakap soal jihad, Iman dan rohani perlu dipertingkatkan barulah boleh bercakap soal jihad.
Bangkangan di balas bangkangan, pemuda yang bertazkirah tentang jihad itu menempelak balik dengan menyatakan bahawa jihad merupakan antara penyebab kepada bertambahnya Iman kepada Allah SWT.
Iman dan Amal sesuatu perkara yang perlu diselarikan. kedua-dua ini perlu bergabung dan bergantung antara satu sama lain untuk menghasilkan Istiqamah dalam perjuangan.
Allah SWT pernah menceritakan tentang suasana tentera Muslimin ketika datangnya bala tentera Ahzab yang mengepung Bandar Madinah dengan firmannya yang bermaksud :
dan pada masa orang-orang yang beriman melihat tentera azhab , berkatalah mereka (orang beriman) : "Inilah yang telah dijanjikan Allah dan rasul kepada Kami, dan benarlah Allah dan RasulNya". Dan (angkatan musuh yang mereka lihat) itu tidak memberi kesan kepada mereka selain daripada menambahkan Iman dan penyerahan bulat-bulat kepada Allah.(al-Ahzab : 22)
Hal yang sama juga tentang pendirian para Sahabat RA apabila timbul khabar angin tentang kemunculan semula tentera Musyrik untuk menyerang para sahabat selepas mengalami kekalahan dalam peperangan Uhud. Lalu para sahabat ini berkata sebagaimana di rakamkan dalam Al-Quran yang bermaksud :
Mereka juga apabila diberitahu oleh orang-orang (pembawa berita) kepada mereka : "bahawa kaum (kafir Quraisy) telah mengumpulkan tentera untuk memerangi kamu. oleh itu hendaklah kamu gerun kepadanya ". Maka berita itu menambahkan iman mereka lalu berkata :"cukuplah Allah untuk (menolong) kami. dan Ia sebaik-sebaik Pengurus (yang terserah kepadaNya segala urusan kami) (Ali Imran : 173)
Kenyataan ini membuktikan bahawa Iman akan bertambah dengan perjuangan. di samping itu tidak dinafikan bahawa zikir merupakan antara pengulangan yang perlu dilakukan.
Tetapi perlu difahami bahawa zikir bukan semata-semata bacaan tertentu, dalam bilangan tertentu, dengan tujuan tertentu semata-mata.
Zikir ialah satu bacaan yang penting dan perlu dilihat setiap maknanya supaya menambahkan keyakinan terhadap sesuatu perkara.
Sebagai contoh pembacaan Ayat kursi selepas solat yang menjadi wirid umat Islam. Kalau dilihat kepada makna ayat ini mengambarkan bahawa Umat Islam mesti yakin dan percaya kepada pemantauan Allah dan kekuasaaNya. Jadi ayat tersebut di baca dan diulang untuk menjadikannya satu keyakinan kepada umat Islam supaya berjaga-jaga dalam melakukan apa jua tindakan.
Iman adalah perkara dalaman. Pamerkanlah dalam bentuk tindakan. Antara tindakan hasil daripada Iman ialah kemantapan dan istiqamah dalam melaksanakan gerak kerja Islam.
www.attakiri.blogspot.com
Bekerja Untuk Islam...
29 June 2010
Antara Teori dan Tindakan
Alasan yang dikeluarkan mudah sahaja, ahli akademik hanya berteori. Mereka bukan terlibat dalam medan yang sebenar. kalau ahli akademik turun padang pasti dia tidak mampu bertindak sebagaimana kita bertindak.
Ini merupakan antara suara yang biasa kedengaran bagi mereka yang tidak berminat dengan teori-teori akademik yang kadang kala memeningkan, kadang kala tidak terjejak di bumi, kadang kala tidak logik.
Teori boleh dikira sebagai pendapat yang bersifat pandangan yang tidak dapat dibuktikan dengan kukuhnya yang dikemukakan untuk menerangkan sesuatu perkara.
Ketika Dr. William Edwards Deming mengemukakan teori dan falsafah baru yang lebih tersusun untuk mengaplikasikan teknik-teknik teknikal dalam meningkatkan kualiti dan produktiviti dalam pengurusan, rakyat Amerika memandang sinis dengan pelbagai cacian dan ejekan.
Tetapi negara Jepun yang cukup berminat dengan teori tersebut dan terus melantik beliau menjadi perunding untuk memajukan industri Jepun. Hasilnya dapat dilihat pada hari ini bagaimana pembangunan Industri Jepun jauh terkedepan daripada Amerika. Bahkan Amerika terpaksa belajar daripada Jepun dalam beberapa isu dalam teknologi.
Ini hasil daripada sebuah teori yang dipandang sinis pada awalnya.
Tidak dinafikan bahawa kadang-kadang teori yang dikemukakan terlampau idealistik dan tidak mampu dilaksanakan. Tetapi ini bukan menjadi satu alasan untuk idea ini dibuang begitu sahaja.
Teori atau pandangan yang dikemukakan akan lebih bermakna jika pengemuka teori seorang yang terjun dalam bidang yang diceburinya secara praktikal.
Kalau seorang pengemuka teori sekadar pandai berteori tetapi tidak memahami sistem semasa akan menyebabkan teori tersebut boleh dibakulsampahkan.
Inilah bezanya Ulamak yang hanya pandai membaca kitab semata-mata dengan ulamak yang hebat dalam memahami kitab turath dan terjun dalam masyarakat. Bahkan Ulamak ditakrifkan sebagai orang yang berilmu dan memahami suasana semasa.
Begitu juga dalam bidang yang lain.
terlampau berteori tanpa mampu mengaplikasi dalam tindakan dianggap sebagai satu pemikiran sia-sia.
Terlampau bertindak tanpa bergerak mengikut formula dan pemikiran yang jelas akan membentuk satu gerak kerja yang sia-sia.
Teori dibentuk untuk memudahkan, menyusun dan memperkasakan sebarang bentuk aktiviti. Apa guna teori yang cantik, jika perlaksanaannya dibiarkan begitu sahaja.
Inilah antara hebatnya Islam. Al-Quran tidak diturunkan dengan mendatangkan teori semata-mata. Bahkan diutuskan Nabi Muhammad SAW untuk menterjemahkan sebarang bentuk arahan dan larangan Al-Quran menjadi satu perlaksanaan kepada manusia selain daripada menjelaskan sebarang kerumitan yang timbul.
Al-Quran menjadi asas kepada percambahan pandangan dan tindakan dalam memperkasakan kehidupan manusia. Islam bukan sahaja teori yang tersimpan dalam khazanah emas. Bahkan Islam telah pun dibuktikan keberkesanan dalam membimbing manusia untuk melangkah dengan lebih jauh ke hadapan.
Islam tidak dapat dilihat kehebatannya sekarang dengan sebab penganutnya sendiri tidak yakin kepada Islam. Dalam masa yang sama penganut agama lain mula merasa percaya dan yakin dengan kehebatan Islam dalam menyelesaikan sebarang permasalahan.
Kesimpulan daripada tajuk ini ialah Teori dan Tindakan perlu sentiasa diselarikan. Jangan pesimis terhadap teori yang dilemparkan.
Jangan memandang rendah kepada mereka yang bergerak tanpa sebarang strategi tersusun, berkemungkinan mereka bergerak atas pengalaman.
Kedua-dua elemen ini perlu dalam memperkasakan setiap perkara khususnya dalam menggerakkan setiap perkara.
www.attakiri.blogspot.com
Bekerja Untuk Islam...
28 June 2010
Ulamak dan UMNO tidak sekufu'
Ada yang memuji, ada yang mengutuk. ada juga yang menyebut bahawa kemasukan ulamak muda dalam UMNO ini kerana terpaksa dengan sebab penyebaran isu JI sekarang ini. Tapi penulis tidak pasti kebenaran kenyataan ini.
Penulis bersetuju dengan kenyataan Tuan Guru Mursyidul Am antara lain menyebut ; boleh dirujuk di sini :
Muncullah projek Dhirar yang diperintahkan Allah SWT untuk dimusnahkan. Walaupun namanya masjid, tetapi tujuannya untuk memecahbelahkan. Lalu menjadi tanggungjawab para ilmuwan sekalian untuk mengenal pasti yang mana satukah projek masjid dhirar dan yang mana pula tidak. Ini penting agar para ilmuwan yang akan muncul sebagai golongan ulamak tidak terperangkap dengan politik dhirar tanpa disedari.
Ketika Penjajah mula mengharamkan segala bentuk pergerakan yang berhaluan kiri seperti Hizbul Muslimin, AWAS, API dan sebagainya. Ulamak haraki mula kehilangan rentak untuk bergerak.
Di atas niat supaya isu-isu Umat Islam diperkatakan di peringkat nasional, terdapat segelintir Ulamak terlibat dalam Biro agama UMNO.
Pun begitu, para ulamak ketika itu mula mual dengan sikap UMNO yang begitu banyak menghalalkan perkara yang diharamkan seperti penganjuran judi loteri, tarian kaberat dan sebagainya.
PAS wujud hasil daripada tindakan UMNO mehalalkan apa yang telah diharamkan.
Kewujudan PAS yang diasaskan oleh para Ulamak adalah antara lain untuk memastikan bahawa Al-Quran bukan sahaja di "agama rasmikan" semata-mata. Tetapi para Ulamak ini mahupun Al-Quran direalisasikan.
UMNO tidak bertegas dengan isu Islam. Judi bola diharamkan selepas timbul pelbagai desakan dari seluruh negara.!
UMNO tidak bertegas dengan isu Islam. Aurat dan arak di pandang remeh dengan sebelah mata oleh para pemimpinnya.
UMNO tidak bertegas dengan isu Islam. Qanun Jenayah Syariah terus menerus ditolak dengan pelbagai alasan untuk tidak dilaksanakan walaupun kebejatan moral semakin bercambah.
Jadi, macam mana Ulamak hendak berperanan dalam UMNO.? Nak menentang sikap pemimpin UMNO ini.? mampukah mereka ?
Ulamak terdahulu terlibat dalam UMNO ketika mana semua parti politik diharamkan.
Jadi, apa keperluan Ulamak hari ini terlibat dengan UMNO.?
Teringat ucapan Saifuddin Nasution dalam parlimen antara lain melontarkan tuduhan bahawa dalam pejabat pemuda UMNO pun ada arak.!.
PAS berselisih pandangan dengan UMNO bukan dengan perkara ranting. PAS berselisih dengan UMNO ialah dengan isu pokok.
Sebab itulah, Ulamak dan UMNO tidak sekufu'.
apabila suami isteri tidak sekufu. pelbagai isu timbul seperti pergaduhan rumah tangga, kekok dalam menjalani kehidupan. Ini akan memungkinkan berlaku perceraian.
kekalkah Ulamak-ulamak muda ini dalam UMNO?
www.attakiri.blogpot.com
Bekerja Untuk Islam...
26 June 2010
Islam dan Yakin
Ini antara ungkapan yang biasa didengari apabila ada sebahagian sahabat yang menegur perbuatan sesetengah belia yang leka dengan hidup gaya santai dan libur.
Kebiasaan apabila diminta untuk melaksanakan kewajipan sembahyang, ditangguhkan. Apabila diminta untuk berpuasa, beribu alasan diberikan. Apabila diminta untuk menjadi belia yang baik, ego menidakkan.
Kenapa isu ini berlaku?. Adakah perlaksanaan Islam begitu sukar ? Adakah Islam penyebab kepada manusia menjadi serius tanpa berhibur?
Persoalan sebegini kadang kala berlegar di benak pemikiran.
Islam datang untuk memandu manusia ke arah pembinaan tamadun yang tepat dan kena pada fitrah manusia.
Sifat semulajadi manusia memerlukan pergantungan. Sifat semulajadi manusia sukakan kebaikan. Sifat semulajadi bencikan kejahatan. Sifat semulajadi manusia inginkan kedamaian, keselamatan, kebahagian dan semua bentuk kebaikan.
Islam datang dengan menyertakan penyelesaian untuk kebaikan manusia.
Ketika Nabi SAW memulakan dakwah di Mekah, persoalan Iman (aqidah) menjadi asas dalam dakwah.
Kenapa Iman menjadi perkara pokok?
Secara semulajadi, manusia perlu kepada tuhan. Dengan sebab itu, kadang kala manusia mereka cipta tuhan dalam pelbagai bentuk dan imaginasi sebagai alat untuk mereka mengadu harapan dan meletakkan pergantungan.
Islam datang untuk memperbetulkan pandangan manusia dan terus menyembah Allah Yang Esa.
Penekanan Islam terhadap Iman bukan sekadar menyuruh manusia beriman kepada Allah tanpa pembuktian dan dalil. Bahkan dalam Al-Quran begitu banyak bukti dan penjelasan yang boleh diterima oleh akal manusia tentang kewujudan dan kekuasaan Allah SWT.
Keyakinan yang ditanam dengan penjelasan yang jelas telah menimbulkan kecintaan dan sayang manusia kepada Allah SWT.
Tanpa keyakinan, cinta dan sayang tidak dapat diwujudkan.
Apabila keyakinan bertukar menjadi Iman. Segala arahan dan larangan akan dipatuhi.
Lihatlah keimanan para sahabat yang sanggup mati kerana Islam. Bahkan apabila datang kepada mereka ayat suruhan atau larangan, pasti mereka bersegera untuk mematuhinya.
Situasi masyarakat sekarang berdepan dengan krisis keyakinan kepada Allah SWT. Islam bukan sahaja sekadar melakukan rukun yang lima. tetapi Islam perlu diselarikan dengan rukun Iman yang enam.
Rukun Islam yang lima akan menjadi payah dan sukar dilaksanan tanpa pemahaman dan keyakinan terhadap Rukun Iman yang enam.
Jadi persoalan yang perlu dilontarkan ialah sejauh mana keyakinan kita kepada Allah ? sejauh mana kita merasa pergantungan kepada Allah ? sejauh mana kita merasa sayang kepada Allah ?
Ini merupakan satu muhasabah dan perjuangan yang perlu dilakukan oleh umat Islam yang cintakan Islam.
Hasil daripada keyakinan akan membentuk keimanan yang jitu kepada Allah. Hasil daripada Keimanan melahirkan keikhlasan dalam beramal. Hasil daripada Keikhlasan membuahkan keredhaan dan rahmat Allah SWT.
Pun begitu bukan bermakna segala perjuangan perlu dihentikan untuk memantapkan Iman. bahkan Iman dan Amal perlu diselarikan pergerakan.
sekadar bermuhasabah diri pada hari sabtu.
www.attakiri.blogspot.com
Bekerja Untuk Islam...
23 June 2010
kenangan lalu (2002-2007) IV : THABAT DALAM MENEMPUHI JALAN DAKWAH
Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan: "Tuhan kami ialah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan: "Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih; dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu."(af-Fussilat ayat 30)
Thabat di dalam kerja untuk melaksanakan Islam bukan satu perkara yang mudah, walaupun ianya senang di sebut dengan lidah di dalam pengucapan umum, tetapi perlaksanaannya memerlukan kepada persediaan yang cukup rapi dari sudut pentarbiyahan rohani dan jasmani. Kerana itulah Allah swt telah menyatakan di dalam wahyunya
Firman Allah yang bermaksud : Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi( ) Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. (al-Ankabut ayat 2-3)
Sebelum penulis mengupas lebih lanjut tajuk ini, lebih baik rasanya diterangkan dahulu makna Thabat untuk lebih memahamkan pembaca sekelian.
Thabat ialah perkataan bahasa arab yang bermaksud Tetap dan teguh. Dan yang lebih tepat lagi ialah istiqamah dalam melaksanakan sesuatu kerja yang diberi.
Sudah menjadi sunnatullah bagi mereka yang ingin memikul risalah nubuwwah ini, mereka akan berdepan dengan pelbagai cabaran, mehnah dan tribulasi samada cabaran dari sudut kemiskinan atau kekayaan, cabaran daripada keluarga sendiri atau masyarakat setempat. Kesemua cabaran ini, memungkinkan seseorang itu hilang istiqamahnya dalam meneruskan kerja-kerja dakwah tersebut.
Kadang-kadang selalu kedengaran di telinga sahabat-sahabat sekelian seperti aku boring dah bagi semangat kat orang, boring dah bagi peringatan kat orang, mereka bukan berubah pun, bahkan balik-balik aku jugak yang kena buat kerja.
Sahabatku, bayangkan kalau Rasulullah SAW dan jugak sahabat-sahabat baginda bersikap demikian. Bagaimana dengan kita hari ini,? jawabnya Islam tidak akan sampai kepada kita.
Kalau kita menyingkap sirah perjalanan dakwah baginda ketika di mekah dahulu, bagaimana penyampaian dakwah dilakukan kepada rombongan-rombongan haji. Dakwah rasulullah bukan terus diterima, bahkan dicemuh pulak dan sebagainya. Yang lebih menyedihkan lagi, Rasulullah berdakwah untuk membina, Abu Lahab pergi terus mengutuk dan cuba meruntuhkan perjuangan baginda secara lansung di depan Nabi!.
Tetapi bagaimana sikap baginda ketika itu, baginda terus berusaha, tidak berjaya tahun ini, tahun depan ada lagi, tidak berjaya tahun depan, cuba lagi pada tahun seterusnya. sehingga Allah swt telah membuka pintu hati kaum aus dan khazraj menerima Islam dan berbaiah dengan Rasulullah SAW dengan mudah. Inilah hasil daripada thabatnya nabi menyebarkan dakwah.
Zaman kini, manusia lebih selesa berdakwah dalam keadaaan selesa, tanpa tekanan, tanpa cabaran, tanpa kesusahan dan sebagainya.
Apakah mereka sudah lupa akan firman Allah SWT yang sentiasa mengingatkan kepada pejuang-pejuang agamanya yang bermaksud
Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. (al-Baqarah 214)
Maksudnya :Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad diantaramu dan belum nyata orang-orang yang sabar. (ali imran 142)
Apa yang perlu dingat, ganjaran yang besar bagi mereka yang bekerja dengan penuh kesungguhan, bukan mereka yang bekerja sambil lewa. Hanya mereka yang istiqamah sahaja yang dapat ganjaran yang sepatutnya bukannya golongan yang berputus asa.
Di dalam waqi’ seorang pelajar, thabat merupakan satu perkara yang cukup penting, khususnya bagi mereka yang pernah menempuhi kegagalan. Tanpa thabat, kemungkinan ada kalangan mereka dah berhenti sekerat jalan, bercampur pula dengan cabaran-cabaran yang pelbagai di bumi syam khususnya. Apa yang perlu ada bagi penuntut-penuntut ilmu Islam ini, mereka perlu ada satu hadaf yang khusus untuk menaikkan kembali semangat yang telah hilang.
Di sana ada beberapa cara bagaimana untuk terus thabat dan istiqamah di dalam sesuatu khususnya di dalam dakwah islamiyyah ini, cukuplah penulis nukilkan di sini 2 cara sahaja, selebihnya pembaca boleh cari sendiri.
Pertama : iman yang teguh.
Ini boleh dibuat dengan sentiasa memperdekatkan diri dengan pencipta, jangan hanya dekat imtihan sahaja, kalau boleh biar berterusan.
Kedua : ukhuwwah yang mantap.
Yang dimaksudkan ukhuwwah di sini ialah ukhuwwah fillah. Kerana itulah, pejuang-pejuang islam perlu mencari sahabat boleh menegur kita bila-bila masa sahaja. Bukannya sahabat-sahabat yang sibuk mengampu dan memuji tak tentu pasal.
Memang sudah menjadi satu fitrah manusia bahawa mereka perlu hidup berjemaah, semuanya saling memerlukan di antara satu sama lain. Ini bertentang dengan fahaman wujudiyyah yang menyatakan manusia berseorangan dan tidak perlu kepada bantuan orang lain.
Sheikh usamah ar-Rifaie pernah menyebut di dalam salah satu tazkirah ramadhannya dalam menafsirkan ayat 54 daripada surah ar-Rum
Maksudnya :Allah, Dialah yang menciptakan kamu dari keadaan lemah, kemudian Dia menjadikan (kamu) sesudah keadaan lemah itu menjadi kuat, kemudian Dia menjadikan (kamu) sesudah kuat itu lemah (kembali) dan beruban. Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya dan Dialah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa.
Beliau menimbulakan satu persoalan Kenapa Allah SWT menyebut perkataaan من ضعف bukan dengan أضعف?
Ini adalah kerana Allah taala menyebut Min Dha’fii dengan makna, Manusia ini, memang zatnya itu lemah, kerana mereka dijadikan daripada Air mani yang hina, kemudian mereka diberikan kekuatan oleh Allah SWT, tetapi manusia ini dengan kesombonannya, mereka hanya bertawakkal dengan kekuatan mereka sahaja tanpa terus bergantung kepada Allah. Kekuatan tersebut samada dari segi kekuatan akal fikiran ataupun kekuatan jasmani…
Intabihlah wahai manusia yang lemah. Begitulah sikap manusia, apabila mereka lupa kepada pencipta mereka sendiri. Kerana itulah manusia perlu hidup saling bantu membantu di antara satu sama lain khususnya di dalam amal Islami..
Jadi marilah sama-sama kita berazam bermula hari ini, untuk terus bersatu demi melihat kegemilangan umat Islam yang pernah digemilangkan dahulu kembali bersinar.
Kita bukan generasi yang sekadar mengenang sejarah tetapi kita adalah generasi yang akan membina sejarah dengan dasar yang kukuh iaitu al-Quran dan as-Sunnah. Dan pembinaan ini memerlukan kepada pengorbanan yang jitu dan thabat yang berterusan
Firman Allah yang bermaksud :
Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka. Mereka akan bersumpah dengan (nama) Allah: "Jikalau kami sanggup tentulah kami berangkat bersama-samamu." Mereka membinasakan diri mereka sendiri dan Allah mengetahui bahwa sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta) at-taubah 42