24 February 2011

Kebangkitan ....Peluang gerakan Islam (PAS)

Tahun 2011 boleh dikatakan sebagai tahun kebangkitan. Bermula daripada Tunisia yang telah berjaya menjatuhkan Ben Ali. Kemudian berjangkit ke Perlembahan Nil sehingga Husni Mubarak terpaksa akur dengan kehendak rakyat.

Hari ini kebangkitan itu mula merebak ke Libya yang menyaksikan beratus nyawa terkorban dek kesombongan Muammar Ghadafi yang masih merasakan diri mendapat sokongan rakyat. Yaman, Bahrain dan Maghribi kelihatan cuba untuk meneruskan kebangkitan, tetapi masih di peringkat permulaan.

Tunisia menyaksikan bagaimana Prof. Rashid Al-Ghonusi disambut hampir 30,000 oleh rakyatnya selepas beliau di ancam oleh kerajaan Tunisia di bawah pimpinan Ben Ali puluhan tahun. Mesir menyaksikan bagaimana Imam Yusuf Al-Qaradawi disambut puluhan ribu rakyat Mesir di dataran Tahrir selepas beliau dinafikan hak untuk berada di Mesir puluhan tahun.

Libya menyaksikan bagaimana Imam Al-Qaradawi mengeluarkan pandangan supaya Muammar Ghadafi dibunuh kerana kezaliman pemimpin ini untuk terus bertahan dan sanggup membunuh rakyatnya sendiri.

Ini menandakan bahawa pentingnya peranan Ulamak dalam menerus dan membangkitkan semangat rakyat supaya menentang pemimpin dan kerajaan yang zalim. inilah yang ditakuti oleh golongan anti Islam apabila Ulamak mula mengambil peranan dalam mengobarkan semangat jihad.

PAS telah mula melibatkan Ulamak dari awal penubuhannya lagi sehingga sekarang dalam memastikan Malaysia melaksanakan pemerintahan yang berteraskan kepada Al-Quran dan Sunnah. Ini juga menunjukkan pentingnya Ulamak berpolitik dalam jalur Islam dan bukannya terikut dengan budaya politik barat yang menghalalkan cara demi untuk mencapai matlamat.

Bekas Presiden Mesir, Husni Mubarak pernah menyebut kepada umum bahawa kalau dia dijatuhkan, Ikhwanul Muslimin pasti akan mengambil alih pemerintahan dan akan mendirikan negara Islam. Begitu juga dengan Muammar Ghadafi pernah menyebut perkara yang sama. Penulis tidak pasti apa motif sebenar daripada ucapan sebegini. Mungkin pemimpin zalim ini ingin memberi amaran kepada barat supaya jangan menyokong kebangkitan ini.

Imam Qaradhawi pernah menyebut dalam khutbahnya di Dataran Tahrir bahawa rakyat Mesir jangan benarkan kepimpinan diatur oleh Barat dan Amerika. Kepimpinan mesir yang baru mesti diatur oleh rakyatnya sendiri. Penulis bersetuju dengan pandangan sebegini. Kalau dibiarkan barat dan Amerika yang mengatur, Jelmaan Husni Mubarak pasti akan muncul kembali.

Ramai orang menyebut, PAS perlu ambil pengiktibaran daripada strategi Ikhwanul Muslimin di Mesir yang tidak mewar-warkan kewujudan negara Islam dan menonjolkan Al-Baradei sebagai pemimpin untuk mengelirukan barat.

Bagi penulis, terlalu awal bagi PAS untuk meniru strategi Ikhwanul Muslimin ini. Bahkan Ikhwanul Muslimin baru sahaja menubuhkan parti politik. semestinya sepak terajang dalam berpolitik masih belum dirasai sebagaimana PAS pernah rasai apabila memasuki pilihanraya.

Kejayaan strategi Ikhwan masih belum dilihat lagi. Ini terbukti dalam kabinet sementara Mesir yang tidak melibatkan langsung anggota Ikhwan sebagai pengisi kemenangan dalam kabinet ini. Ikhwanul Muslimin pernah tertipu ketika bersama dengan Jamal Abdul Naser. adakah Ikhwanul Muslimin akan tertipu buat kali kedua.? ini belum pasti.

Isu sebegini juga sedang berlaku di Tunisia dan Libya. Adakah tokoh gerakan Islam rela membenarkan kepimpinan Islam di ambil oleh mereka berfikiran barat untuk kali kedua.?

Kebangkitan yang berlaku ini memberi peluang kepada PAS untuk melihat keberhasilkan setiap strategi gerakan Islam diseluruh dunia dalam mengisi kemenangan selepas revolusi. sekurang-kurangnya PAS pernah mempunyai pengalaman berdepan dengan sepak terajang sistem demokrasi yang tempang. PAS juga perpengalaman dalam merasai pembuangan daripada kerajaan campuran. PAS juga berpengalaman dalam mentadbir kerajaan.

Mungkin pengalaman-pengalaman ini perlu di ambil oleh ikhwanul Muslimin untuk memastikan gerakan Islam tidak diketepikan dalam mengisi kemenangan yang ada. Contohilah ketegasan Presiden PAS pasca PRU12 yang pernah mengingatkan rakan pakatan supaya tidak mengetepikan PAS dalam isu pentadbiran negeri yang dimenangi.

Jangan biarkan gerakan Islam hanya diguna pakai ketika menjatuhkan pemimpin zalim dan ditinggalkan selepas mendapat kemenangan.

Oleh itu, gunakan peluang daripada kebangkitan yang berlaku untuk membuka medan perbincangan antara gerakan-gerakan Islam seluruh dunia untuk merangka strategi bagaimana untuk mengisi kemenangan dengan panduan daripada Al-Quran dan Sunnah Nabi SAW.

Jangan benarkan barat yang mengatur kepimpinan ini.

www.attakiri.blogspot.com

Bekerja Untuk Islam...

No comments: