11 September 2009

Cinta Ramadhan 12 : Malam Qadar.....


"Syeikh, kenapa kelas masih berjalan, sedangkan kita sudah memasuki akhir ramadhan... sepatutnya masa ini, kita berada di masjid untuk beribadat dan menghidupkan malam" sungut pelajar seorang pelajar yang seakan-akan tidak puas kerana kuliah masih diteruskan walaupun diakhir ramadhan.

"Ya akhi, Ramadhan bukan sekadar bulan untuk kamu berada dimasjid untuk beribadat semata-mata , belajar merupakan satu jihad yang besar dan diberi ganjarannya." ujar pihak pengurusan.

Sebut tentang Lailatul Qadar, masing-masing terbayang bangun malam, bersembahyang, berzikir, membaca al-Quran dan sebagainya.

Ya, itu merupakan salah satu amalan di 10 malam terakhir. tetapi adakah pengibadatan di 10 malam terakhir perlu disempitkan begitu sahaja.

kadang-kadang pada ketika itu, kita meninggalkan segala aktiviti pembelajaran kerana inginkan kemuliaan di malam qadar dengan bersembahyang malam.

seseorang yang menghabiskan malam dengan belajar untuk memahami Islam merupakan satu pengibadatan. kalau ditakdirkan malam tersebut merupakan malam Qadar, maka dia akan mendapat kebaikan melebihi 1000 bulan.

bahkan bagi sesiapa yang belajar malam untuk memahami pengajian mereka dalam bidang kejuruteraan, perubatanan, pendidikan dan sebagainya dikira satu ibadat kerana telah memenuhi tuntutan fardhu kifayah. Dengan syarat, seorang pelajar itu berniat kerana ingin memenuhi keperluan fardu kifayah dan bukan kepentingan peribadi semata-mata.

begitu juga, dengan tiba-tiba malam itu, seorang ahli gerakan Islam terlibat dalam mesyuarat untuk keperluan masyarakat. ini juga dikira antara menghidupkan malam dengan penuh kebaikan.

jangan kerana mengejar malam Qadar, segala aktiviti untuk Islam dipadamkan dan ditangguhkan sehingga syawal. bahkan segala aktiviti untuk masyarakat perlu dipergiatkan demi untuk mengejar kebaikan malam qadar ini.

Jangan kerana mengejar malam Qadar, umat Islam bangun malam dengan penuh bersemangat, tetapi kewajipan solat subuh berjemaah ditinggalkan.

Jangan kerana beriktikaf di masjid pada 10 malam terakhir, keluarga di rumah di tinggalkan dalam keadaan kelaparan kerana ketidakcukupan bahan masakan kerana ingin mengejar malam Qadar.

Iktifkaf merupakan perkara sunat, memberi nafkah untuk keluarga merupakan perkara wajib. jadi perlu dibezakan antara kewajipan, keperluan dan galakan. pastikan bekalan untuk keluarga cukup untuk beriktikaf. padahal pahala iktikaf tidak putus, jika seseorang itu keluar dari masjid bagi menyelesaikan beberapan urusan dan keperluan.

Bukan bermakna memburu malam Qadar sehingga kita meninggalkan perkara asas dalam agama. tetapi jangan kerana mengendalikan perkara asas dalam agama sehingga meninggalkan peluang keemasan ini.

Malam Qadar ialah malam yang diturunkan Al-Quran dari Lauh Mahfuz ke langit dunia. ini bermakna sesiapa yang memburu malam qadar ialah mereka yang bersedia menerima tugasan untuk menyebarkan Islam.

Islam adalah agama yang perlu diperjuangkan. Al-Quran adalah asas kepada perjuangan Islam. pemburuan malam qadar sebagai tanda kesediaan untuk memahami dan memperjuangkan Islam.

jadi, dikala umat Islam melakukan pengibadatan di 10 malam terakhir ini, sama-sama berdoa agar diberikan kekuatan untuk istiqamah dalam mempelajari, mendalami dan memperjuangkan Islam yang disayangi dan dicintai ini.

Ya Allah, Berkatilah diri di bulan ramadhan ini, rezekikan kami untuk bertemu dengan malam Qadar dalam keadaan taat dan bermunajat kepada mu Ya rabb. Sesungguhnya engkau maha mengetahui permintaan kami yang penuh dengan dosa ini...Ya Allah, kabulkan permintaan ini..

www.attakiri.blogspot.com

Bekerja Untuk ISLAM..

1 comment:

trgkini said...

Teks Khutbah Idul Fitri 1430 oleh Tok Guru Presiden di:

http://webtv.terengganukini.net/tekskhutbah/idulfitri1430.pdf